Μετά την πώληση των Ευρωπαϊκών μαχητικών Eurofighters στην Τουρκία ,οι Βρετανοί ,με τους Γερμανούς από κοντά ,σχεδιάζουν και νέα συνεργασία με την Άγκυρα για την τελική παραγωγή του Τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς KAAN.

Όλα δείχνουν ότι ο Ερντογάν επειγεται να αυξήσει την ισχύ της Τουρκίας στον αέρα,έναντι του Ισραήλ και της Ελλάδος.Για διαφορετικούς όμως λόγους στην κάθε περίπτωση: Σε ο,τι αφορά στο Ισραήλ φοβάται τυχόν επιθεση- αστραπή,όπως αυτή που έγινε από τον Νετανιάχου στην Ντόχα του Κατάρ. Σε ο,τι αφορά την Ελλάδα όμως,ο Τούρκος Πρόεδρος θέλει να εξυπηρετήσει τις επεκτατικές του βλέψεις σε βάρος μας,υλοποιώντας την “Γαλάζια Πατρίδα”.

Η επίσκεψη του Βρετανού Πρωθυπουργού

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά τους,ξεκινώντας από την επίσκεψη Του Βρετανού Πρωθυπουργού στην Άγκυρα:

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, οι διαπραγματεύσεις της τουρκικής πλευράς προβλέπουν την απόκτηση 24 αεροσκαφών από το Κατάρ και 10 από το Ομάν, με τις παραδόσεις να αναμένονται «εντός εβδομάδων».
Αν σε αυτά προστεθούν τα 20 Eurofighter που θα αποκτήσει η Τουρκία στο πλαίσιο πρόσφατης συμφωνίας ύψους 8 δισ. λιρών με το Ηνωμένο Βασίλειο, τότε ο συνολικός στόλος θα φτάσει τα 54 Eurofighter.

Στο συμβόλαιο με το ΗΒ, η BAE Systems θα αναλάβει την κατασκευή των βασικών εξαρτημάτων, την τελική συναρμολόγηση και την ολοκλήρωση των οπλικών συστημάτων στις εγκαταστάσεις της στο Lancashire. Το οπλικό πακέτο θα προέρχεται κυρίως από την MBDA και, πέραν της προμήθειας των αεροσκαφών, η συμφωνία περιλαμβάνει ενσωμάτωση οπλικών συστημάτων και τεχνολογικά πακέτα. Μεταξύ των όπλων που αναφέρονται είναι και ο πύραυλος αέρος–αέρος μεγάλου βεληνεκούς Meteor.

Η συνεργασία Λονδίνου–Άγκυρας, ωστόσο, δεν περιορίζεται στα Eurofighter: περιλαμβάνει και το τουρκικό μαχητικό πέμπτης γενιάς KAAN. Υπάρχουν ενδείξεις για πιθανή μεταφορά τεχνολογίας και βρετανική υποστήριξη στο πρόγραμμα, με αντάλλαγμα την αγορά κάποιων KAAN από το ΗΒ σε ευνοϊκή τιμή. Τουρκικά μέσα μετέδωσαν πως ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ ενημερώθηκε για το KAAN κατά την άφιξή του στην Τουρκία και επισκέφθηκε εγκαταστάσεις όπου στεγάζεται η Turkish Aerospace (TAI), που κατασκευάζει το αεροσκάφος.

MSB: “Millî Savunma Bakanı Yaşar Güler ve Birleşik Krallık Başbakanı Sayın Keir Starmer, Mürted Hava Meydan Komutanlığımızdaki karşılama töreni sonrasında TUSAŞ’a geçerek yerli ve millî uçağımız KAAN hakkında bilgi aldı.

Ziyarette Birleşik Krallık Savunma Bakanı John Healy,… https://t.co/47Eb3USx0T pic.twitter.com/U11LreXSvp

— SavunmaSanayiST.com (@SavunmaSanayiST) October 27, 2025

Μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί τρία πρωτότυπα KAAN: το ένα χρησιμοποιείται για δοκιμές εδάφους και τα δύο αναμένονται να πετάξουν από τον Απρίλιο του 2026, σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής της TAI. Όπως σημείωσε, έχει ολοκληρωθεί η προετοιμασία για την «Φάση 1» παραγωγής και άφησε να εννοηθεί ότι υπάρχουν προσεχείς ανακοινώσεις.

Ασφαλώς, αυτές οι εξελίξεις πυροδοτούν ανησυχίες στην περιοχή. Εκτιμάται ότι η Άγκυρα σπεύδει να ενισχύσει την αεροπορική της ικανότητα, αντικειμενικά επιδιώκοντας να βελτιώσει τη θέση της έναντι γειτονικών δυνάμεων στο Αιγαίο και τη νοτιοανατολική Μεσόγειο. Παράλληλα, η επικείμενη μαζική παραγωγή οπλικών συστημάτων και πυρομαχικών από την τουρκική αμυντική βιομηχανία το επόμενο έτος αναμένεται να αναβαθμίσει σημαντικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Από τη δική μας οπτική, υποστηρίζεται ότι η Αθήνα δεν πρέπει να μείνει αδρανής: προτείνεται η ταχεία εξεύρεση λύσεων για την ενίσχυση της ελληνικής αεροπορικής ισχύος — μεταξύ άλλων με την άμεση προμήθεια μεταχειρισμένων F-35 από το Ισραήλ (με έγκριση ΗΠΑ) και επιπλέον μεταχειρισμένων μαχητικών από τη Γαλλία ή και τρίτες χώρες όπως η Ινδία.

Κατά την άποψη αυτή, η διατήρηση της αεροπορικής υπεροχής θεωρείται κρίσιμη για την αποτροπή ενδεχόμενων προκλήσεων στην περιοχή — υποστηρίζεται ότι η απώλεια τέτοιας υπεροχής θα μπορούσε να ενθαρρύνει επιθετικές ενέργειες, με σοβαρές επιπτώσεις για την εθνική ασφάλεια.