Τελευταία εξέλιξη; Η επέκταση των επιχειρήσεων στα εθνικά ύδατα, που σηματοδοτεί... κόκκινο συναγερμό.
Ειδικότερα,
όπως αναφέρει το Bloomberg, υπό την πίεση του ΠΝ, οι έμποροι ρωσικού
πετρελαίου εκδιώχθηκαν από τα νερά του Λακωνικού κόλπου.
Οι
ελληνικές επιχειρήσεις διεξάγονται από τον περασμένο μήνα, με το
ελληνικό Ναυτικό να πραγματοποιεί ασκήσεις στην τοποθεσία όπου
διεξαγόταν μέχρι πρότινος το εμπόριο, σε μια προσπάθεια να το αποτρέψει.
Σε
αυτό το πλαίσιο, λέει το διεθνές πρακτορείο, ο ρωσικός σκιώδης στόλος
βρήκε νέα τοποθεσία για τη μεταφόρτωση φορτίων αργού στη Μεσόγειο,
ένδειξη του πόσο δύσκολο είναι να περιοριστεί μια δραστηριότητα που
ανησυχεί ιδιαίτερα τόσο τις ρυθμιστικές αρχές όσο και τις ευρωπαϊκές
κυβερνήσεις.
Δεξαμενόπλοια μεταφορτώνουν την υψηλή ρωσική πετρελαϊκή
ποικιλία Ουραλίων από μικρότερα τάνκερ κοντά στην πόλη Nαντόρ στο
ανατολικό άκρο της ακτής του Μαρόκου στη Μεσόγειο.
Το Rolin,
πλοίο VLCC μεγάλης μεταφορικής ικανότητας πετρελαϊκών προϊόντων,
εμφανίζεται να λαμβάνει αργό Ουραλίων από το μικρότερο δεξαμενόπλοιο
Serendi στα ανοιχτά της μαροκινής πόλης, δείχνουν τα στοιχεία.
Είναι η πρώτη φορά που γίνεται εκεί η μεταφόρτωση Urals από πλοίο σε πλοίο.
Το
Serendi είναι ένα πλοίο κατηγορίας Aframax. Άλλα δύο -το Ocean AMZ και
το Sea Fidelity- έχουν επίσης φτάσει στο σημείο. Και τα τρία φόρτωσαν
περίπου 730.000 βαρέλια από το ρωσικό λιμάνι Πριμόρσκ στη Βαλτική τον
περασμένο μήνα.
Περίπου το 80% του ρωσικού αργού Ουραλίων αποστέλλεται στην Ασία, κυρίως σε Ινδία και Κίνα.
Η
χρήση VLCC προσφέρει οικονομίες κλίμακας για τη ναυτιλία μεγάλων
αποστάσεων, ωστόσο τα ευρωπαϊκά κράτη δεν ενθαρρύνουν τη μεταφόρτωση
φορτίων κοντά στις ακτές τους.
Στη Θέουτα, στα δυτικά του Μαρόκου, γίνονταν κατά κόρον μεταφορτώσεις αργού Ουραλίων από πλοίο σε πλοίο, όμως σχεδόν σταμάτησαν τον περασμένο χρόνο, ύστερα από πιέσεις που άσκησαν τόσο οι εγχώριες αρχές όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μετάγγιση ship to ship
STS-Transfer αποκαλείται αυτό που συμβαίνει στην ορολογία του κλάδου,
δηλαδή μετάγγιση ship to ship. Το πετρέλαιο μεταφέρεται από το ένα πλοίο
στο άλλο και από εκεί στις θάλασσες του κόσμου».
Σύμφωνα με τη
γερμανική εφημερίδα «οι ειδικοί του Center for the Study of Democracy
εκτιμούν ότι έως και το 25% του διυλισμένου πετρελαίου που εισάγει η
Ευρώπη, εξακολουθεί να προέρχεται από τη Ρωσία.
Όπως μεταδίδει η
Deutsche Welle, η εταιρεία συμβούλων Windward υπολογίζει ότι o σκιώδης
στόλος του Putin περιλαμβάνει πλέον 1.400 πλοία (…)
Σε βιντεοκλήση ο
Craig Kennedy, ερευνητής του Χάρβαρντ που ασχολείται με την ενεργειακή
πολιτική της Ρωσίας, κάνει λόγο για έναν 'στόλο παράκαμψης των
κυρώσεων'.
Λέει ότι από το καλοκαίρι του 2022 η Μόσχα, παράλληλα με
την κρατική ναυτιλιακή εταιρεία Sowkomflot, έχει δημιουργήσει αυτόν τον
στόλο, αγοράζοντας ή ναυλώνοντας δεξαμενόπλοια».
Ο Διεθνής
Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), ο οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών που θέτει
κανόνες για τη ναυτιλία, χαρακτήρισε την αλλαγή φορτίων στην ανοιχτή
θάλασσα ως «επικίνδυνη πρακτική».
Ευαίσθητη θέση
Σε
κάθε περίπτωση, η ενεργός εμπλοκή του ελληνικού πολεμικού ναυτικού στην
κλιμάκωση μεταξύ της Ρωσίας και των δυτικών δυνάμεων που προσπαθούν να
διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των πλοίων τους αποτελούσε εξ αρχής
στρατηγική επιλογή της ελληνικής ηγεσίας.
Πλέον, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό εισέρχεται σε δυσχερή και εξόχως ευαίσθητη θέση.
www.bankingnews.gr