Το πατριωτικό κόμμα Sanseito αναδείχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους νικητές των εκλογών για την άνω βουλή της Ιαπωνίας την Κυριακή 20 Ιουλίου , συγκεντρώνοντας υποστήριξη
με μια πολιτική ατζέντα που περιελάμβανε προειδοποιήσεις για
Γεννημένο στο YouTube εν μέσω της πανδημίας COVID-19, με επίθεση στον υποχρεωτικό εμβολιασμό και τις παγκόσμιες ελίτ, το κόμμα έκανε είσοδο στην κεντρική πολιτική σκηνή με το σύνθημα «Japanese First».
Ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας NHK εκτιμά ότι το Sanseito μπορεί να κερδίσει έως και 22 έδρες (11 ώρα Ελλάδας), προσθέτοντάς τες στη μία έδρα που είχε εξασφαλίσει πριν από τρία χρόνια στη βουλή των 248 μελών. Στη Βουλή των Αντιπροσώπων έχει σήμερα μόνο τρεις έδρες.
«Το “Japanese First” εκφράζει την προσπάθεια να ξαναχτίσουμε τις ζωές των Ιαπώνων, αντιστεκόμενοι στην παγκοσμιοποίηση.
Δεν λέω να απαγορευτούν εντελώς οι ξένοι ή ότι πρέπει να φύγουν όλοι από την Ιαπωνία», δήλωσε ο Sohei Kamiya, 47 ετών, ηγέτης του κόμματος, σε συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό Nippon Television μετά τις εκλογές.
Το κυβερνών Liberal Democratic Party (LDP) υπό τον πρωθυπουργό Shigeru Ishiba και ο κυβερνητικός του εταίρος Komeito
φαίνεται ότι χάνουν την πλειοψηφία στην άνω βουλή, γεγονός που ενισχύει
την εξάρτησή τους από την αντιπολίτευση μετά την ήττα στη Βουλή των
Αντιπροσώπων τον Οκτώβριο.
«Το Sanseito είναι το θέμα συζήτησης,
ιδιαίτερα εδώ στην Αμερική, εξαιτίας του πατριωτικου και
αντι-μεταναστευτικού του λόγου», σχολίασε ο Joshua Walker, επικεφαλής
του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Japan Society στις ΗΠΑ.
Το κοινωνικό ρεύμα
Σε προεκλογικές δημοσκοπήσεις, το 29% των ψηφοφόρων δήλωσαν ότι η κοινωνική ασφάλιση και η πτώση των γεννήσεων ήταν η μεγαλύτερη ανησυχία τους.
Το 28% ανησυχούσε για τις αυξήσεις στις τιμές του ρυζιού.
Η μετανάστευση βρισκόταν στην πέμπτη θέση, με μόλις 7% να τη θεωρεί σημαντικό πρόβλημα.
«Μας κατηγόρησαν για ξενοφοβία και διακρίσεις.
Ο κόσμος τελικά κατάλαβε ότι τα ΜΜΕ έλεγαν ψέματα και το Sanseito είχε δίκιο», τόνισε ο Kamiya.
Η ρητορική του βρήκε απήχηση σε ψηφοφόρους απογοητευμένους από την αδύναμη οικονομία και το αποδυναμωμένο γιεν, το οποίο έχει προσελκύσει μαζικά τουρίστες, επιτείνοντας τις πληθωριστικές πιέσεις που οι Ιάπωνες δεν μπορούν να αντέξουν, όπως εκτιμούν αναλυτές.
Παράλληλα, η
ραγδαία γήρανση του πληθυσμού έχει οδηγήσει στην αύξηση των ξένων
κατοίκων, που το 2024 έφτασαν τα 3,8 εκατομμύρια, δηλαδή περίπου 3% του
πληθυσμού, σαφώς μικρότερο ποσοστό σε σχέση με τις ΗΠΑ ή την Ευρώπη.
Εμπνευση από τον Donald Trump
Ο Kamiya, πρώην διευθυντής σούπερ μάρκετ και καθηγητής Αγγλικών, δήλωσε στο Reuters πριν τις εκλογές ότι εμπνέεται από το «τολμηρό στυλ πολιτικής» του προέδρου των ΗΠΑ, Donald Trump.
Έχει επίσης συγκριθεί με κόμματα όπως το γερμανικό AfD και το Reform UK.
Μετά τις εκλογές, ο Kamiya
δήλωσε ότι σκοπεύει να ακολουθήσει το παράδειγμα των ευρωπαϊκών
λαϊκιστικών κομμάτων, σχηματίζοντας συμμαχίες με άλλα μικρά κόμματα και
όχι συνεργαζόμενος με το LDP, το οποίο κυριαρχεί στην ιαπωνική πολιτική
μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Το Sanseito έχει ήδη καταφέρει να
μετατοπίσει τη δημόσια συζήτηση δεξιότερα: λίγο πριν τις εκλογές, η
κυβέρνηση Ishiba ανακοίνωσε ειδική ομάδα κατά της εγκληματικότητας από
ξένους και στόχο για «μηδενική παράνομη μετανάστευση ».
Ο Kamiya, που κέρδισε την πρώτη έδρα του κόμματος το 2022 αφού έγινε γνωστός ζητώντας
από τον αυτοκράτορα της Ιαπωνίας να αποκτήσει παλλακίδες (!), έχει
προσπαθήσει να μετριάσει τις πιο ακραίες θέσεις του κόμματος.
Ωστόσο, κατά την προεκλογική εκστρατεία προκάλεσε αντιδράσεις
αποκαλώντας την πολιτική ισότητας των φύλων «λάθος», καθώς –κατά τον
ίδιο– αποθαρρύνει τις γυναίκες από το να κάνουν παιδιά.
Για να αμβλύνει την «εκρηκτική» εικόνα του και να διευρύνει τη βάση του κόμματος πέρα από τους άνδρες
20-30 ετών, που είναι ο βασικός πυρήνας του, ο Kamiya επέλεξε πολλές
γυναίκες υποψήφιες –ανάμεσά τους και η τραγουδίστρια Saya, η οποία
εξελέγη στο Τόκιο.
Αντίθεση στο πολιτικό κατέστημένο – Αυτό ήταν μόνο η αρχή…
Όπως και άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, το Sanseito υποσχέθηκε μειώσεις φόρων και αύξηση επιδομάτων τέκνων – κάτι που ανησυχεί τους επενδυτές ως προς τη δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας. Σε αντίθεση όμως με αυτά, έχει τεράστια παρουσία στο διαδίκτυο, από όπου επιτίθεται στο πολιτικό κατεστημένο.
Το κανάλι του στο YouTube έχει 400.000 συνδρομητές, περισσότερο από κάθε άλλο κόμμα και τρεις φορές περισσότερους από το LDP, σύμφωνα με το socialcounts.org.
«Η
επιτυχία μας στη βουλή είναι μόνο η αρχή. Σταδιακά αυξάνουμε τις
δυνάμεις μας και ανταποκρινόμαστε στις προσδοκίες των πολιτών.
Με ισχυρή οργάνωση και 50 ή 60 έδρες, οι πολιτικές μας θα γίνουν πραγματικότητα», δήλωσε ο Kamiya.
www.bankingnews.gr