Οι λιμενεργάτες κατά μήκος των ακτών της Ανατολής και του Κόλπου έχουν δεσμευτεί να απεργήσουν εκτός εάν συναφθεί νέα σύμβαση μέχρι τον Οκτώβριο, ωθώντας τους ειδικούς να προειδοποιήσουν ότι υψηλότερες τιμές και άδεια ράφια θα
μπορούσαν να περιμένουν τους καταναλωτές στο προσεχές διάστημα.Στην πραγματικότητα, ορισμένοι ειδικοί λένε ότι οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν πριν από το τέλος του έτους, επηρεάζοντας τα αγαθά κατά την κρίσιμη περίοδο των εορταστικών διακοπών.
Η δεινή αυτή κατάσταση που προαναγγέλλει ένα οικονομικό χάος προέκυψε ακριβώς τη στιγμή που οι καταναλωτές άρχισαν να βιώνουν κάποια ανακούφιση από τον πληθωρισμό.
Η International Longshoremen's Association (ILA) διαπραγματεύεται τη νέα σύμβαση εργασίας για λογαριασμό 45.000 λιμενεργατών σε πλήθος εμπορικούς λιμένες των ΗΠΑ από το Maine έως το Τέξας που διαχειρίζονται συλλογικά περίπου τις μισές θαλάσσιες εισαγωγές της χώρας.
Προειδοποίησε ότι τα μέλη της είναι διατεθειμένα να απεργήσουν, εάν δεν συναφθεί νέα σύμβαση εργασία μέχρι την προθεσμία της 1ης Οκτωβρίου.
Η Ένωση Μεγάλων Λιανεμπόρων (RILA) ανέφερε σε μια δήλωση ότι «οι λιανοπωλητές θεωρούν αυτή την απεργία και την επικείμενη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας ως μια αυτοπροκαλούμενη πληγή στην οικονομία των ΗΠΑ».
Η JPMorgan εκτίμησε ότι για κάθε μέρα που κλείνουν τα λιμάνια, θα χρειαστούν περίπου έξι ημέρες για να εκκαθαριστεί το ανεκτέλεστο των παραγγελιών.
Οι αναλυτές προέβλεψαν τον οικονομικό αντίκτυπο μιας απεργίας σε περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα.
Παρόλο που οι έμποροι λιανικής έχουν κάνει σχέδια έκτακτης ανάγκης για να ελαχιστοποιήσουν τις επιπτώσεις της, «όσο περισσότερο διαρκεί η διακοπή της εργασίας, τόσο πιο δύσκολο θα είναι να το κάνουν», ανέφερε η RILA.
Αρκετοί ειδικοί είπαν στο FOX Business ότι αυτού του είδους η διαταραχή στη ναυτιλία και τις αλυσίδες εφοδιασμού συχνά οδηγεί σε ελλείψεις προϊόντων, γεγονός που οδηγεί σε άνοδο των τιμών.
Θα καθυστερήσουν οι μειώσεις των επιτοκίων
«Εάν αυτές οι απεργίες προκαλέσουν άνοδο των τιμών, θα
μπορούσε να ωθήσει τον πληθωρισμό υψηλότερα, καθυστερώντας πιθανώς την
περαιτέρω μείωση των επιτοκίων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας»,
δήλωσε στο FOX Business ο Cody Moore, συνεργάτης και σύμβουλος
περιουσίας της εταιρείας διαχείρισης πλούτου Wealth Enhancement &
Prevention.
Πρόσθεσε ότι «αυτή η καθυστέρηση θα μπορούσε τελικά να επηρεάσει το κόστος για στεγαστικά δάνεια, δάνεια αυτοκινήτου και πιστωτικές κάρτες».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της SalSon Logistics,
Jason Fisk, δήλωσε στο FOX Business ότι οι αγοραστές «θα πρέπει να
προετοιμαστούν για αύξηση των τιμών των αγαθών έως το πρώτο τρίμηνο του
2025 ή ενδεχομένως και νωρίτερα».
«Οι εισαγωγείς εφαρμόζουν ενεργά στρατηγικές για τη διαχείριση αυτών των κινδύνων, ωστόσο αυτές οι λύσεις έχουν συχνά τα δικά τους υψηλά έξοδα, επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις τιμές καταναλωτή», είπε ο Fisk.
Τα προϊόντα διακριτικής ευχέρειας, ιδιαίτερα τα είδη πολυτελείας και τα είδη ψυχαγωγίας, αναμένεται να επηρεαστούν περισσότερο λόγω της υψηλής ελαστικότητας ως προς τις τιμές, σύμφωνα με τη Fisk.
Ενώ ο πλήρης αντίκτυπος της απεργίας παραμένει ασαφής, ο Fisk λέει ότι αναμένει «σημαντικές επιπτώσεις», στα αποθέματα λιανικής και επιβράδυνση της παραγωγής στη μεταποίηση, ειδικά καθώς πλησιάζουμε στην πολυάσχολη περίοδο των διακοπών».
Τα αποθέματα λιανικής είναι ένας εμπορικός όρος που περιγράφει την κατάσταση όπου ένα αγαθό είναι ή μη διαθέσιμο προς πώληση.
Μια
πιθανή απεργία λιμενεργατών την επόμενη Τρίτη 1 Οκτωβρίου θα μπορούσε
να προκαλέσει πολιτική αβεβαιότητα εν μέσω εκλογικού κύκλου, να
δημιουργήσει ένα νέο κύμα ανησυχίας γύρω από την οικονομία των ΗΠΑ και να γίνει άμεσα αισθητή σε βασικές πολιτείες από τη Georgia έως το Michigan.
Μεγάλο μέρος της αβεβαιότητας εξαρτάται από το πόσο - και πόσο καιρό - θα γίνουν αισθητές τυχόν επιπτώσεις.
«Αν διαρκέσει για περισσότερες από μερικές ημέρες ή περισσότερο από μια εβδομάδα, θα έχετε τεράστια δευτερογενή αποτελέσματα», δήλωσε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Flexport, Ryan Petersen στο Yahoo Finance, σημειώνοντας ότι το 15% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο θα μπορούσε να παγιδευτεί σε ένα «έμφραγμα» της εφοδιαστική αλυσίδας.
«Αυτό είναι μια τεράστια μείωση της χωρητικότητας του στόλου μεταφοράς», πρόσθεσε.
Ένα κλείσιμο στη
Georgia, τη Βόρεια Καρολίνα και σε άλλα μεγάλα λιμάνια στην Ανατολή και
τις ακτές του Κόλπου θα μπορούσε να κορυφώσει την αίσθηση οικονομικής
δυσφορίας των Αμερικανών, εάν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ένωσης και
του φορέα εκμετάλλευσης του λιμανιού παραμείνουν σε αδιέξοδο τις
επόμενες ημέρες για μια περίπλοκη σειρά μισθών και αυτοματισμών
ζητήματα.
Την
κατάσταση περιπλέκει επίσης ήδη πολύπλοκη κατάσταση γύρω από τα
συνδικάτα στην προεδρική κούρσα του 2024 εν μέσω μιας συντονισμένης
προσπάθειας του Donald Trump να κερδίσει την υποστήριξη των εργαζομένων.
Τα
οικονομικά προβλήματα θα μπορούσαν επίσης να εξαπλωθούν γρήγορα και σε
άλλα μέρη της χώρας που θα έχουν επίσης λόγο στις εκλογές του Νοεμβρίου,
όπως το Μίσιγκαν, εάν διακοπούν οι αποστολές αυτοκινήτων και
ανταλλακτικών αυτοκινήτων.
Ωστόσο, οι ειδικοί στη
ναυτιλία λένε ότι ο Πρόεδρος Joe Biden θα μπορούσε να εμπλακεί απευθείας
στην αντιπαράθεση και να αναγκαστεί να παρέμβει για να κρατήσει τους
εργαζόμενους προσωρινά στη δουλειά.
Τα λιμάνια από τη Μασαχουσέτη στο Τέξας θα μπορούσαν να επηρεαστούν από μια απεργία, αλλά τα πιο ευαίσθητα πολιτικά είναι αυτά στη Savannah, Ga., and Wilmington, Νέα Υόρκη, που μεταφέρουν σημαντικό φορτίο και βρίσκονται σε βασικές πολιτείες.
Μικρότερα λιμάνια στο Brunswick, Ga., καθώς και στο Morehead City, N.C., θα μπορούσαν επίσης να επηρεαστούν και ήδη εκπονούν σχέδια έκτακτης ανάγκης.
Ο Tobin Marcus της Wolfe Research κατέγραψε την απεργία ως πιθανή «αρνητική έκπληξη του Οκτωβρίου» σε πρόσφατο σημείωμα προς τους πελάτες, προσθέτοντας την Παρασκευή (27/9) ότι «θα μπορούσε να γίνει σημαντικό πρόβλημα για της Harris εάν καθυστερήσει».
Αλλά
μέχρι στιγμής, δεν έχει ακόμη ξεπεράσει την προεκλογική εκστρατεία,
ακόμη και με την απεργία να πλησιάζει και τους υποψηφίους να ταξιδεύουν
τακτικά κοντά σε αυτά τα λιμάνια.
Ο Donald Trump ταξίδεψε στη
Savannah αυτή την εβδομάδα, σχολίασε τα όσα συμβαίνουν στο λιμάνι της
πόλης αλλά δεν αναφέρθηκε στην εργατική αν τιπαράθεση.
«Με
ένα λιμάνι παγκόσμιας κλάσης και ένα εργατικό δυναμικό παγκόσμιας
κλάσης, αυτή η πόλη θα γίνει σύντομα ένας από τους κορυφαίους
εξαγωγικούς κόμβους οπουδήποτε στη γη», δήλωσε ο πρώην πρόεδρος μίλησε στους παρευρισκόμενους για διάφορα σχέδια, συμπεριλαμβανομένου του φορολογικού κώδικα, της παραγωγής των ΗΠΑ και των μελλοντικών οικονομικών ευκαιριών εάν επανεκλεγεί για δεύτερη θητεία.
Ομοίως, η εκστρατεία της Kalala Harris και οι Δημοκρατικοί έχουν πει λίγα για μια πιθανή απεργία μέχρι στιγμής.
Αλλά
αυτό θα μπορούσε να αλλάξει γρήγορα εάν παρατηρηθούν αναταραχές και
καθώς οι Δημοκρατικοί προσπαθούν να πείσουν τους ψηφοφόρους ότι θα είναι
καλοί διαχειριστές της οικονομίας.
Η προθεσμία της 1ης Οκτωβρίου
για ένα νέο συμβόλαιο έχει επίσης ευοίωνο χρονοδιάγραμμα, που έρχεται
την ίδια μέρα με το αντιπροεδρικό debate της επόμενης Τρίτης (1/10).
Μια άλλη απρόβλεπτη παράμετρος αφορά
τη συνεχιζόμενη μάχη για τις ψήφους των συνδικάτων μεταξύ Harris και
Trump, με τον πρώην πρόεδρο να απευθύνει ισχυρή έκκληση στους εργάτες
και τους ηγέτες των συνδικάτων για να ανατρέχουν την παραδοσιακή δύναμη
των Δημοκρατικών στα συνδικάτα.
Ο Harold Daggett,, ο
επικεφαλής του συνδικάτου λιμενεργατών έχει επίσης χαρακτηριστεί για την
επιθετική του τακτική καθώς και την προθυμία του να να αναμειχθεί άμεσα
στην πολιτική.
«Πού είναι ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών;
Δεν παλεύει για εμάς», είπε ο Daggett, σε ένα πρόσφατο βίντεο.
Πρόσθεσε
για τις διαπραγματεύσεις του με τις διαχειριστικές αρχές των λιμένων:
«Θα τους κλείσω για να αποδείξουμε ότι μπορούμε να τους νικήσουμε».
Αυτή η εργατική αντιπαθέση είναι δυνατόν να προκαλέσει οικονομικό χάος στις ΗΠΑ – και όχι μόνο – αλλά και να ανατρέχει τα μέχρι τώρα για τις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου.