Ένα ιστορικού χαρακτήρα βήμα καλής θέλησης προς το Ιράν, πραγματοποίησε η κυβέρνηση Trump στις 22 Ιουνίου, αφού μετά την ανυποχώρητη στάση της ιρανικής ηγεσίας στις διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν το Σαββατοκύριακο (20
Το αμερικανικό «άνοιγμα» προς το ιρανικό πετρέλαιο, το οποίο ανακοινώθηκε ενώ οι δύο πλευρές συνεχίζουν τις συνομιλίες με στόχο την επίτευξη οριστικής ειρηνευτικής συμφωνίας, επιτρέπει την παραγωγή, παράδοση και πώληση αργού πετρελαίου, καθώς και πετροχημικών και πετρελαϊκών προϊόντων ιρανικής προέλευσης έως τις 21 Αυγούστου.
Ακολούθως, ο υπουργός Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών, Scott Bessent, ανακοίνωσε ότι το Ιράν δεσμεύθηκε να διασφαλίσει την ελεύθερη και απρόσκοπτη ναυσιπλοΐα στα Στενά του Hormuz, καθώς και να επιτρέψει την είσοδο επιθεωρητών του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (IAEA) στη χώρα.
Η σχετική είδηση πάντως δεν χαροποίησε ιδιαίτερα το Τελ Αβίβ, με τον Benjamin Netanyahu να ανακοινώνει ότι «συνεχίζουμε τις επιχειρήσεις μας στον Λίβανο», σε μιά απέλπιδα προσπάθεια να τορπιλίσει την αμερικανοϊρανική συμφωνία και να εξέλθει της διπλωματικής απομόνωσης στην οποία έχει περιέλθει εσχάτως το Ισραήλ.
Σε αντίστοιχο μήκος κύματος, μία «διακομματική ανταρσία» φαίνεται να εκκινεί στην Ουάσινγκτον, καθώς Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικανοί του Κογκρέσου, εξαπολύουν επιχείρηση... στοχοποίησης του Μνημονίου ΗΠΑ - Ιράν, όσο και των ίδιων των Vance και Trump ως αρχιτεκτόνων της προϊούσας συμφωνίας με την Τεχεράνη..
Ιστορικό βήμα για την πώληση ιρανικού πετρελαίου στις ΗΠΑ
Το υπουργείο Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών ενέκρινε τη Δευτέρα 22/6 την παραγωγή, παράδοση και πώληση ιρανικού πετρελαίου,
υλοποιώντας δέσμευση που είχε αναληφθεί στο πλαίσιο της συμφωνίας που
επετεύχθη μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης την περασμένη εβδομάδα.
Η γενική άδεια, η οποία ανακοινώθηκε ενώ οι δύο πλευρές συνεχίζουν τις συνομιλίες με στόχο την επίτευξη οριστικής ειρηνευτικής συμφωνίας, επιτρέπει την παραγωγή, παράδοση και πώληση αργού πετρελαίου, καθώς και πετροχημικών και πετρελαϊκών προϊόντων ιρανικής προέλευσης έως τις 21 Αυγούστου.
— The Kobeissi Letter (@KobeissiLetter) June 22, 2026BREAKING: The US has issued Iran a general oil-related license allowing the production, delivery, and sale of Iranian-origin oil, petrochemical, and petroleum products through August 21st.
Iranian oil is officially returning to global markets for the first time since 2018.
Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών, Scott Bessent, ανακοίνωσε ότι το Ιράν δεσμεύθηκε να διασφαλίσει την ελεύθερη και απρόσκοπτη ναυσιπλοΐα στα Στενά του Hormuz, καθώς και να επιτρέψει την είσοδο επιθεωρητών του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (IAEA) στη χώρα.
«Στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων παραγωγικών συνομιλιών στην Ελβετία,
το Ιράν έχει δεσμευθεί για ελεύθερη και ανοικτή διέλευση μέσω των
Στενών του Hormuz και για την παροχή πρόσβασης στους επιθεωρητές του
Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας εντός της χώρας», ανέφερε ο Scott
Bessent σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα X.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι, στο
πλαίσιο της συμφωνίας-πλαισίου, το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών
εξέδωσε προσωρινή γενική άδεια διάρκειας 60 ημερών, η οποία επιτρέπει
την παραγωγή, παράδοση και πώληση ιρανικού πετρελαίου.
Βάσει του Μνημονίου Κατανόησης που υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης, οι Ηνωμένες Πολιτείες συμφώνησαν να χορηγήσουν εξαιρέσεις για τις εξαγωγές ιρανικού αργού
πετρελαίου, πετρελαϊκών προϊόντων και παραγώγων τους, καθώς και για
όλες τις συναφείς υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζικών
συναλλαγών, της ασφάλισης και των μεταφορών.
Οι συναλλαγές που καλύπτονται από τη γενική άδεια που εκδόθηκε τη Δευτέρα 22/6 περιλαμβάνουν επίσης την εισαγωγή στις Ηνωμένες Πολιτείες αργού πετρελαίου, πετροχημικών και πετρελαϊκών προϊόντων ιρανικής προέλευσης.
Η άδεια διευκρινίζει ότι το ιρανικό πετρέλαιο μπορεί να εισάγεται στις Ηνωμένες Πολιτείες στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εξαίρεσης, όταν αυτό είναι απαραίτητο για την ολοκλήρωση της πώλησης ή της παράδοσής του.
Ωστόσο, το καθεστώς αυτό δεν επιτρέπει συναλλαγές που αφορούν τη Βόρεια Κορέα ή την Κούβα, δύο χώρες που εξακολουθούν να υπόκεινται σε αυστηρές αμερικανικές κυρώσεις.
Τεράστια έκρηξη με 13 νεκρούς στο Ras Laffan του Κατάρ - Αποδίδεται σε βλάβη
Τουλάχιστον 13 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι 66 τραυματίστηκαν έπειτα από έκρηξη σε μονάδα επεξεργασίας φυσικού αερίου στη βιομηχανική ζώνη Ras Laffan του Κατάρ, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας και διευθύνοντα σύμβουλο της QatarEnergy, Saad bin Sharida Al Kaabi.
«Το περιστατικό στη μονάδα του Ras Laffan είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 13 ατόμων και τον τραυματισμό 66 ακόμη», δήλωσε ο Al Kaabi.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι το συμβάν ήταν «ατύχημα και όχι πράξη δολιοφθοράς».

«Το περιστατικό δεν έχει επηρεάσει τις εξαγωγικές μας δυνατότητες και θα καταρτίσουμε σαφές σχέδιο δράσης αφού αξιολογήσουμε το μέγεθος των ζημιών», ανέφερε.
Ο υπουργός τόνισε επίσης ότι «οι εγκαταστάσεις της QatarEnergy και το λιμάνι του Ras Laffan δεν θα επηρεαστούν από την πυρκαγιά, ούτε θα επηρεαστούν οι εξαγωγές φυσικού αερίου».
Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι «δεν υπάρχουν περιβαλλοντικοί κίνδυνοι ως αποτέλεσμα της έκρηξης στη μονάδα του Ras Laffan».
Νωρίτερα, το υπουργείο Εσωτερικών του Κατάρ
είχε ανακοινώσει ότι 54 άνθρωποι τραυματίστηκαν και 18 αγνοούνται
εξαιτίας της έκρηξης που σημειώθηκε το βράδυ της Κυριακής 21/6.
Στο Πακιστάν εσπευσμένα ο Ιρανός πρόεδρος Pezeshkian
Παράλληλα,
επίσημη επίσκεψη στο Πακιστάν θα πραγματοποιήσει αύριο 23/6 ο πρόεδρος
του Ιράν, Pezeshkian, στο πλαίσιο μονοήμερης επίσκεψης που αποσκοπεί
στην περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών.
Σύμφωνα
με πληροφορίες, η επίσκεψη έχει ως βασικό στόχο την παρακολούθηση και
υλοποίηση προηγούμενων συμφωνιών που έχουν συναφθεί μεταξύ Τεχεράνης και
Ισλαμαμπάντ, καθώς και τη διεύρυνση της οικονομικής συνεργασίας σε
τομείς αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
Παράλληλα, ο Ιρανός πρόεδρος
αναμένεται να εκφράσει την ευγνωμοσύνη της Τεχεράνης προς το Πακιστάν
για τον διαμεσολαβητικό ρόλο που διαδραμάτισε στις επαφές μεταξύ του
Ιράν και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η επίσκεψη εντάσσεται στο πλαίσιο
των προσπαθειών για περαιτέρω εμβάθυνση των πολιτικών και οικονομικών
δεσμών των δύο γειτονικών χωρών, σε μια περίοδο αυξημένων περιφερειακών
και διεθνών προκλήσεων.
Πανικός Netanyahu για την εφαρμογή του Μνημονίου - «Συνεχίζουμε... την επιχείρηση στον Λίβανο
Στον απόηχο των εν λόγω εξελίξεων, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Benjamin Netanyahu, έχει περιέλθει σε απομόνωση και πανικό, επαναλαμβάνοντας αμήχανα, ότι οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις διατηρούν πλήρη ελευθερία δράσης στον νότιο Λίβανο για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε απειλής κατά της ασφάλειας του Ισραήλ.
«Η εντολή μου και η εντολή του Υπουργού Άμυνας προς τον ισραηλινό στρατό είναι σαφής και αμετάβλητη:
Οι δυνάμεις μας στον νότιο Λίβανο έχουν πλήρη ελευθερία δράσης για να
αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε άμεση ή αναδυόμενη απειλή εναντίον τους ή εναντίον των κατοίκων του βορρά.
Ο ισραηλινός στρατός δεν έχει κανέναν περιορισμό σε αυτό το ζήτημα», ανέφερε ο Netanyahu σε ανακοίνωσή του.
Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός τόνισε επίσης ότι απολαμβάνει την πλήρη στήριξη της χώρας στις αποφάσεις αυτές.
«Στέκομαι στο πλευρό τους και ολόκληρο το έθνος στέκεται στο πλευρό τους», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, ο Netanyahu υπογράμμισε ότι παραμένει αμετακίνητος στη θέση του σχετικά με τη διατήρηση της ισραηλινής παρουσίας στη λεγόμενη «ζώνη ασφαλείας» στον νότιο Λίβανο.
«Παραμένω σταθερός στη θέση μου ότι θα παραμείνουμε στη “ζώνη ασφαλείας” στον νότιο Λίβανο για όσο χρονικό διάστημα χρειαστεί, προκειμένου να προστατεύσουμε τους κατοίκους του βορρά και όλους τους πολίτες του Κράτους του Ισραήλ», ανέφερε.
Τα γεράκια του Κογκρέσου βγήκαν στην επιφάνεια και χτυπούν τη συμφωνία ΗΠΑ - Ιράν
Eντωμεταξύ, η κυβέρνηση Trump έχει περάσει τις τελευταίες ημέρες εξαπολύοντας σφοδρές επιθέσεις κατά διακομματικών επικριτών στο Κογκρέσο, αλλά και απέναντι σε μέσα ενημέρωσης της συνήθως φιλικής δεξιάς πτέρυγας, μετά την υπογραφή συμφωνίας με το Ιράν την περασμένη εβδομάδα, με στόχο τον τερματισμό των συγκρούσεων και τη μετάβαση σε πιο ολοκληρωμένες διαπραγματεύσεις.
Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι η κατάσταση στην Ουάσιγκτον ενδέχεται να επιδεινωθεί σημαντικά, καθώς οι πιέσεις αυξάνονται.
Για ορισμένα ισχυρά μέλη του Κογκρέσου, η μεγαλύτερη αποτυχία του προέδρου Donald Trump δεν ήταν ότι ξεκίνησε έναν πόλεμο τον οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν μπορούσαν να κερδίσουν στρατιωτικά, αλλά ότι κατέληξε σε συμφωνία για τον τερματισμό του.
Μάλιστα, ο γερουσιαστής Bill Cassidy χαρακτήρισε αυτή την εβδομάδα το υπογεγραμμένο Μνημόνιο Κατανόησης (MOU) με το Ιράν ως «τη χειρότερη γκάφα εξωτερικής πολιτικής των τελευταίων δεκαετιών».
Ο
γερουσιαστής Ted Cruz, ο οποίος πέρασε την εβδομάδα καταγγέλλοντας το
MOU ως προδοσία απέναντι στο Ισραήλ, εμφανίζεται εξίσου έντονος στην
αντίθεσή του.
«Η ιστορία διδάσκει ότι το να δίνεις δισεκατομμύρια δολάρια σε θεοκρατικούς φανατικούς που θέλουν να μας δολοφονήσουν δεν είναι καλή ιδέα», δήλωσε ο Cruz σε δημοσιογράφους.
«Πιστεύω ότι ο πρόεδρος λαμβάνει εξαιρετικά κακές συμβουλές σχετικά με αυτή τη συμφωνία».
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ενόπλων Δυνάμεων της Γερουσίας, Roger Wicker, δήλωσε ότι ο λογαριασμός ύψους 300 δισ. δολαρίων για τη χρηματοδότηση της ανοικοδόμησης του Ιράν — ένα από τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο υπογεγραμμένο MOU — «θα έκανε το αντάλλαγμα που έλαβε το Ιράν στο πλαίσιο της συμφωνίας του προέδρου Obama το 2015 να μοιάζει ασήμαντο σε σύγκριση».
«Donald, ακόμα και ο Obama τους είχε δώσει πιο σκληρή συμφωνία...»
Παραμένει ασαφές ποιος θα χρηματοδοτήσει την ανοικοδόμηση που προβλέπεται στο MOU και με ποια μέσα, αν και η αποδέσμευση παγωμένων ιρανικών κεφαλαίων αποτελεί επίσης μέρος της συμφωνίας των 14 σημείων.
Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει σε συγκρίσεις με τη συμφωνία του προέδρου Obama το 2015 για τον περιορισμό του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος, γνωστή ως JCPOA.
Η νέα συμφωνία δεν διευκρινίζει πόσα χρήματα θα επιστραφούν άμεσα στο ιρανικό καθεστώς.
Από την πλευρά των Δημοκρατικών, η γερουσιαστής Elizabeth Warren φάνηκε να συμφωνεί με τον Ρεπουμπλικανό γερουσιαστή Wicker.
«Θυμάστε όλη αυτή τη συμφωνία για τα πυρηνικά;
Δεν είναι καλύτερη από εκείνη που είχαμε το 2015, όταν ο Barack Obama είχε συνάψει τη συμφωνία».
«Και εκεί καταλήγει να μας οδηγήσει ο Donald Trump μετά από όλα αυτά;» πρόσθεσε.
«Τι ντροπή».
Ο γερουσιαστής Ed Markey ζητεί την ακύρωση του MOU, γράφοντας στην πλατφόρμα X: «Είχαμε ήδη μια συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν.
Ο Trump την κατήργησε. Τώρα, η δική του “συμφωνία” περιλαμβάνει πακέτο 300 δισ. δολαρίων για το Ιράν και κανέναν νέο περιορισμό στο πυρηνικό του πρόγραμμα.
Πρόκειται για αστείο.
Το Κογκρέσο πρέπει να εξετάσει και να απορρίψει άμεσα αυτή τη συμφωνία».
Βόμβα: Το Κογκρέσο ενδέχεται να καταψηφίσει το Μνημόνιο ΗΠΑ - Ιράν
Σε οποιαδήποτε τηλεοπτική μετάδοση των αντιδράσεων του Κογκρέσου για το MoU, είναι πολύ πιθανό να εμφανιστεί ο γερουσιαστής Chuck Schumer, ο οποίος, σε αντίθεση με τους τελευταίους τέσσερις μήνες του πολέμου, έχει πλέον καταστεί πανταχού παρών στις επιθέσεις του κατά της ειρήνης.
«Κοιτάξτε, αυτό δεν είναι η τέχνη της συμφωνίας», συνηθίζει να λέει.
«Αυτή είναι η τέχνη της παράδοσης. Δεν πρόκειται για ειρήνη μέσω ισχύος.
Πρόκειται για ανταλλάγματα μέσω αδυναμίας».
Τα μέλη αυτά εμφανίζονται αποφασισμένα να επικαλεστούν νόμο του 2015, ο οποίος θεσπίστηκε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για το πυρηνικό πρόγραμμα επί προεδρίας Obama και υποχρεώνει τον πρόεδρο να υποβάλει στο Κογκρέσο κάθε συμφωνία που αφορά το πυρηνικό πρόγραμμα του ιρανικού καθεστώτος.
Βάσει του νόμου αυτού, το Κογκρέσο οφείλει να εξετάσει τη συμφωνία και θα μπορούσε να ψηφίσει κατά της συμφωνίας του Trump, αν και ο πρόεδρος θα μπορούσε στη συνέχεια να ασκήσει βέτο.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι δημοσκόπηση της YouGov, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 17 και 19 Ιουνίου και δημοσιοποιήθηκε την Κυριακή 21/6, έδειξε ότι ακόμη και το 60% των Ρεπουμπλικανών επιθυμούσε τον άμεσο τερματισμό του πολέμου με το Ιράν.
Οι αντιφατικές κινήσεις υπέρ και κατά της Συμφωνίας και τα μηνύματα του Vance...
Τα Ρεπουμπλικανικά μέλη του Κογκρέσου που αντιτίθενται στη συμφωνία ανήκουν κυρίως στη σκληροπυρηνική πτέρυγα των γερακιών και πιθανότατα θα απέρριπταν οποιαδήποτε κατάληξη του πολέμου που δεν θα περιλάμβανε αλλαγή καθεστώτος.
Οι Δημοκρατικοί που αντιδρούν κινούνται μεταξύ των «γερακιών» και των πιστών υποστηρικτών της AIPAC, όπως ο Schumer, οι οποίοι επιθυμούν τη συνέχιση του πολέμου επ’ αόριστον αλλά δεν μπορούν να το δηλώσουν ανοιχτά.
Υπάρχουν
επίσης όσοι ανησυχούν μήπως ο Trump αποκομίσει πολιτικό όφελος πριν από
τις ενδιάμεσες εκλογές, εν μέσω ενός μη δημοφιλούς πολέμου.
Υπάρχουν, ωστόσο, και Δημοκρατικοί όπως ο βουλευτής Ro Khanna, που στηρίζουν ανοιχτά τη συμφωνία, καθώς και ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Rand Paul, ο οποίος συμφωνεί με τον πρόεδρο και δηλώνει: «Στέκομαι στο πλευρό του υπέρ της ειρήνης».
Ακολούθως, η αντεπίθεση της ομάδας Trump απέναντι στους επικριτές υπήρξε σφοδρή.
Ο αντιπρόεδρος J.D. Vance
προειδοποίησε μέλη της ισραηλινής κυβέρνησης που αντιτίθενται έντονα
στο MOU ότι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά στον τρόπο με τον
οποίο σκέφτονται και μιλούν για τις Ηνωμένες Πολιτείες σε αυτή την
κρίσιμη συγκυρία.
Σε ενημέρωση των δημοσιογράφων την Πέμπτη, ο Vance δήλωσε: «Θα πω ότι αυτό με ενοχλεί πραγματικά. Έχουμε δει πρόσωπα μέσα από το υπουργικό συμβούλιο του Bibi να βγαίνουν δημόσια και να επιτίθενται στη συμφωνία, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις επιτίθενται προσωπικά και στον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών».
«Πρώτον, ο Donald J. Trump είναι ο μόνος αρχηγός κράτους σε ολόκληρο τον κόσμο που είναι φιλικά διακείμενος προς το κράτος του Ισραήλ αυτή τη στιγμή και τυγχάνει να είναι ο ηγέτης της παγκόσμιας υπερδύναμης», πρόσθεσε ο Vance.
«Αν ήμουν μέλος του ισραηλινού υπουργικού συμβουλίου, δεν θα επιτιθέμουν στον μοναδικό ισχυρό σύμμαχο που μου έχει απομείνει σε ολόκληρο τον κόσμο».
Βέβαια, τα λόγια του Vance δεν στόχευαν μόνο τους Ισραηλινούς ηγέτες, αλλά και τους επικριτές της συμφωνίας με το Ιράν στο εσωτερικό των Ηνωμένων Πολιτειών...
Ο δεύτερος γύρος του αμερικανικού εμφυλίου για το Ιράν φαίνεται πως μπαίνει πλέον στην πιο κρίσιμη φάση του...
www.bankingnews.gr