Το
γεωπολιτικό ρίσκο που δεν λαμβάνει η κυβέρνηση Κ.Μητσοτάκη είναι η
κύρια αιτία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης -Κύπρου, οδηγώντας τον
ΑΔΜΗΕ σε προσωρινή παύση πληρωμών προς τη γαλλική Nexans.
Μετά την είδηση της προσωρινής παύσης πληρωμών του
ΑΔΜΗΕ προς τη γαλλική Nexans για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου και το δεύτερο ιταλικό ερευνητικό σκάφος IEVOLI RELUME, που ανέμενε επί μέρες στο λιμάνι του Ηρακλείου, έχει αποπλεύσει επιστρέφοντας στη βάση του στη Μεσίνα της Ιταλίας, και δείχνει την γεωπολιτική ήττα της κυβέρνησης ακόμα και σε χώρο καθαρά ελληνικό ή για να το πούμε απλά γίνεται μια de facto αποδοχή της τουρκολιβυκής ΑΟΖ!Πριν δύο εβδομάδες, και το άλλο ιταλικό ερευνητικό σκάφος NG WORKER είχε αποχωρήσει από την Ελλάδα και βρίσκεται ήδη και αυτό στη Μεσίνα.
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις δεν έχουν επιτρέψει μέχρι σήμερα την έξοδο του ερευνητικού πλοίου που έχει ναυλώσει η γαλλική εταιρεία στα διεθνή ύδατα, με αποτέλεσμα να μην προχωρούν οι απαραίτητες έρευνες βυθομέτρησης για την πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου.
Τα δύο ερευνητικά τις τελευταίες εβδομάδες πραγματοποίησαν έρευνες εντός και εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων βορείως της Κρήτης, όπου υπήρξε η προκλητική παρέμβαση της Τουρκίας με αποστολή κορβέτας, η οποία μάλιστα ισχυρίστηκε ότι οι έρευνες γίνονταν σε μη οριοθετημένη περιοχή, επαναφέροντας την αξίωση για περιορισμό της άσκησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας εντός των χωρικών υδάτων της, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού!
Οι έρευνες στα διεθνή ύδατα, στη γραμμή Κάσου – Καρπάθου, διακόπηκαν τον περασμένο Ιούλιο έπειτα από ένα επεισόδιο 40 ωρών και την παρουσία πέντε τουρκικών πολεμικών πλοίων. Έκτοτε δεν έχουν επανεκκινήσει, με την Αθήνα να εμφανίζεται το τελευταίο διάστημα… συγκρατημένη ως προς την ανάληψη του σχετικού ρίσκου έναντι της Τουρκίας.
Πλέον δεν θεωρείται δεδομένη η στήριξη της Γαλλίας. Αιτία, η εμπλοκή στο έργο της Nexans και το ενδιαφέρον για είσοδο στο σχέδιο και δεύτερης γαλλικής εταιρείας, της Meridiam. Οι διεθνείς εξελίξεις έχουν αλλάξει τις προτεραιότητες του προέδρου της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν.
Το αποτέλεσμα; Στις 28 Φεβρουαρίου ο ΑΔΜΗΕ θα έπρεπε να καταβάλει στη Nexans εκκρεμείς δόσεις ύψους 70 εκατ. ευρώ, αλλά προκειμένου να περιορίσει την έκθεσή του έως ότου να υπάρξει μια θετική εξέλιξη, προχώρησε σε προσωρινό «πάγωμα» πληρωμών. Η απόφαση, σύμφωνα με τις κυβερνητικές πηγές, ελήφθη σε συνεννόηση με τη Nexans, έτσι ώστε το «πάγωμα» των πληρωμών να μην προκαλέσει και αναστολή εργασιών παραγωγής του καλωδίου από την πλευρά της κατασκευάστριας εταιρείας.
Από τις αποφάσεις της Αθήνας, σε σχέση με τις έρευνες βυθού στα διεθνή ύδατα θα κριθεί και το κατά πόσον και για ποιο διάστημα η προφορική αυτή εμπορική συμφωνία θα παραμείνει σε ισχύ ή θα εξελιχθεί σε οριστική ρήξη, με απρόβλεπτες συνέπειες για τον ΑΔΜΗΕ, και τους φορολογούμενους που θα πληρώσουν το κόστος, στην περίπτωση που η γαλλική εταιρεία ενεργοποιήσει ρήτρες.
Σε μια τέτοια εξέλιξη ο ΑΔΜΗΕ πέραν των διεκδικήσεων της Nexans θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. ποσό περί τα 160 εκατ. ευρώ που εκταμίευσε από την επιχορήγηση των 657 εκατ. ευρώ την οποία έχει εγκρίνει για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου.
Σύμφωνα με σχετική νομοθετική ρύθμιση, στην περίπτωση που το έργο «καθυστερήσει ή ματαιωθεί εξαιτίας εξωτερικών παραγόντων εκτός του ελέγχου, ευθύνης και υπαιτιότητας του φορέα υλοποίησης και των συμβαλλόμενων με αυτόν προμηθευτών και αναδόχων», ο φορέας υλοποίησης, δηλαδή ο ΑΔΜΗΕ, ανακτά ποσοστό 13% του συνόλου των επενδυτικών και λειτουργικών δαπανών που έχουν πραγματοποιηθεί, ώστε αθροιστικά το ποσό που ανακτά από την Ελλάδα να ανέρχεται σε 50%.
Το επιπλέον αυτό ποσοστό (13%) θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν θα επιβαρύνει τους Ελληνες καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος, από τους οποίους με απόφαση της ΡΑΑΕΥ θα ανακτηθεί το 37% των δαπανών. Η ίδια ρύθμιση παρείχε κάλυψη στον ΑΔΜΗΕ για την αποπληρωμή εκκρεμούς δόσης στη Nexans ύψους 26.800.000 ευρώ.