Παράνομο Φορτίο στα Τέμπη: 3,5 τόνοι εύφλεκτων υδρογονανθράκων στο μοιραίο τρένο...

Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, οι οποίοι έχουν αναλάβει τη διερεύνηση της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, έχουν καταλήξει σε κρίσιμα συμπεράσματα σχετικά με τα αίτια της πυρκαγιάς που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση των τρένων.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της εφημερίδας «Real

News», η βελγική ερευνητική ομάδα έχει αποσαφηνίσει όχι μόνο το είδος των ουσιών που προκάλεσαν την έκρηξη αλλά και τον τρόπο μεταφοράς τους, τις ποσότητες, καθώς και τη θέση τους στο εμπορικό τρένο.

Συμπεράσματα των ερευνητών

Οι αναλύσεις των ειδικών αποκάλυψαν ότι το πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας, το οποίο βρισκόταν αμέσως μετά τις δύο μηχανές του τρένου, μετέφερε φορτίο από πτητικούς υδρογονάνθρακες που δεν είχαν δηλωθεί.

Οι ουσίες αυτές, πιθανότατα ξυλόλιο και τολουόλιο, μεταφέρονταν σε δεξαμενή διαστάσεων 1×2,5 μέτρων, με συνολικό βάρος μεταξύ 3,5 και 4 τόνων.

Η διάρκεια των εκρήξεων που ακολούθησαν τη σύγκρουση ήταν περίπου 8 δευτερόλεπτα, ενώ η φλόγα που δημιουργήθηκε ανήλθε σε ύψος 80 μέτρων.

Η επιστημονική ομάδα κατέληξε στα συμπεράσματά της με βάση την ανάλυση βίντεο από το δυστύχημα, τη μελέτη δειγμάτων από το σημείο της τραγωδίας και τα ευρήματα από τους κατεστραμμένους συρμούς.

Επιπλέον, οι ειδικοί αξιοποίησαν ένα προηγμένο σύστημα ανάλυσης μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης για να προσδιορίσουν τους ακριβείς παράγοντες που οδήγησαν στην καταστροφή.

Η Ανάθεση της Έρευνας και τα Πορίσματα

Η ανάθεση της διερεύνησης στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης ήταν μία από τις πρώτες πρωτοβουλίες του Ελληνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) μετά τη σύστασή του τον Φεβρουάριο του 2024.

Τα πορίσματα της έρευνας, τα οποία αναμένεται να αποσταλούν στην Αθήνα τις επόμενες ημέρες, θα περιλαμβάνονται στην επίσημη έκθεση του Οργανισμού, που έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου.

Μια δεύτερη έρευνα βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη από εξειδικευμένο ινστιτούτο στη Γερμανία, με σκοπό τη μελέτη της συμπεριφοράς των υλικών των καθισμάτων των συρμών κατά τη διάρκεια της φωτιάς.

Σύμφωνα με τις κανονιστικές απαιτήσεις, τα καθίσματα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές αντοχής στη φωτιά, και η έρευνα αυτή θα αποσαφηνίσει αν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενοι κανόνες συντήρησης.

Το ζήτημα των συγκρούσεων και η διαχείριση της τραγωδίας

Σύμφωνα με τις επιστημονικές αναλύσεις, τα δύο τρένα δεν συγκρούστηκαν μία φορά, αλλά συνολικά τρεις.

Μετά την πρώτη πρόσκρουση, οι συρμοί δίπλωσαν βίαια, προκαλώντας δύο ακόμη συγκρούσεις μεταξύ τους.

Το γεγονός αυτό επηρέασε σημαντικά τη διάδοση της φωτιάς και τον αριθμό των θυμάτων.

Η διαχείριση του δυστυχήματος από τις αρμόδιες Αρχές φαίνεται πως παρουσίασε σημαντικές ελλείψεις.

Η ευθύνη για τον συντονισμό των ενεργειών μετά το δυστύχημα είχε ανατεθεί στην Τροχαία, καθώς ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αν και είχε θεσμοθετηθεί από το 2007, τέθηκε σε λειτουργία μόλις το 2024.

Οι αστοχίες που σημειώθηκαν στην αντιμετώπιση της κρίσης τις πρώτες ώρες μετά τη σύγκρουση αναμένεται να καταγραφούν στην επίσημη έκθεση του Οργανισμού.

Νέα στοιχεία από την Επιτροπή των Οικογενειών των Θυμάτων

Η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) κατέληξε σε παρόμοια συμπεράσματα, υποστηρίζοντας ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομα φορτίο εύφλεκτων υδρογονανθράκων.

Τα στοιχεία αυτά προέκυψαν από την ενδελεχή ανάλυση των εικόνων της φωτιάς, της έντασης και του χρώματος των φλογών, καθώς και του ύψους του πυρομανιταριού.

Εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις αυτές, η υπόθεση αναμένεται να οδηγήσει σε αναβάθμιση των κατηγοριών που αντιμετωπίζουν στελέχη της Hellenic Train, καθώς θα προκύψουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια και τη νομιμότητα της μεταφοράς επικίνδυνων υλικών μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου.

Η έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών συνεχίζεται, με τις οικογένειες των θυμάτων και την κοινή γνώμη να αναμένουν απαντήσεις και απόδοση ευθυνών.

 tribune.gr