Υπό κατάρρευση Mercedes, VW, Stellantis λόγω Ρωσίας, Κίνας και πράσινης ανάπτυξης...

Υπό κατάρρευση Mercedes, VW, Stellantis λόγω Ρωσίας, Κίνας και πράσινης ανάπτυξης - Εγκληματικά τα λάθη της EE Λοίσθια πνέει η άλλοτε κραταιά ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, κάποτε αναγνωρισμένη σε όλο τον κόσμο για τα υψηλής ποιότητας, καινοτόμα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Η κατοχή ενός δυτικοευρωπαϊκού αυτοκινήτου ήταν σύμβολο πολυτέλειας και στάτους.
Και οι αυτοκινητοβιομηχανίες ευημερούσαν, ενισχύοντας την οικονομία της γηραιάς ηπείρου.
Πλέον, αυτό το αφήγημα, λόγω των τραγικών επιλογών των Ευρωπαίων, καταρρέει…
Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ αυτή τη στιγμή βιώνει μια μεγάλη κρίση, μαζί και οι κοινωνίες της...
Καθρέπτης αυτής της απελπιστικής κατάστασης είναι πρόσφατο ρεπορτάζ των Financial Times…
Όπως επισημαίνεται, μετά την καθίζηση στα κέρδη που εμφανίζουν εταιρείες κολοσσοί όπως οι Volkswagen και Stellantis, η ανησυχία στους κόλπους της ευρωπαϊκής βιομηχανίας εντείνεται,
Στις αρχές του 2024 ο κλάδος ανέμενε επιστροφή στην κανονικότητα καθώς είχαν εξομαλυνθεί οι ροές σε ό,τι αφορά τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκάλεσε η Covid, με την παραγωγή των οχημάτων να αυξάνεται μόλις λίγο περισσότερο από 2%.
Η αλήθεια είναι πως οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν προβλήματα σε πολλαπλά μέτωπα, συμπεριλαμβανομένου του έντονου ανταγωνισμού από την Κίνα, της αδύναμης ευρωπαϊκής ζήτησης, της ενεργειακής κρίσης που προκάλεσαν οι ρωσικέ κυρώσεις και της στροφής προς τα EVs.
«Όλοι εκτιμούσαμε ότι τα πράγματα θα εξομαλύνονταν, αλλά όλα παίρνουν μια στροφή προς το χειρότερο. Ξαφνικά διαπιστώνεται επιτάχυνση των αρνητικών παραγόντων και το μέγεθος της επιδείνωσης είναι μεγάλο» δήλωσε ο αναλυτής της Jefferies, Philippe Houchois.
1_839.JPG
Σε αυτό το πλαίσιο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει επίσης να αρχίσουν να προετοιμάζονται για μεγαλύτερη ύφεση ενώ παλεύουν με μεγάλες επενδυτικές δαπάνες, χαμηλότερα περιθώρια κέρδους και περισσότερο ανταγωνισμό από τους Κινέζους ανταγωνιστές καθώς διεισδύουν στις ξένες αγορές, προειδοποιούν οι αναλυτές.
«Υπάρχουν θεμελιώδεις αντίθετοι άνεμοι σε σχεδόν κάθε γεωγραφία για τον κλάδο συνολικά.
Θα είναι πρόωρο να πούμε ότι στη διάρκεια του 2025 τα πράγματα θα αρχίσουν να φαίνονται καλύτερα», δήλωσε ο αναλυτής αυτοκινήτων της UBS, Patrick Hummel.
Ο πιο ισχυρός αντίθετος άνεμος προήλθε από την Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, η οποία έχει πληγεί από την επιβράδυνση του τομέα των ακινήτων.
Αν και το Πεκίνο έχει εξαπολύσει σειρά από μέτρα τόνωσης για να ενισχύσει την οικονομία, εταιρείες όπως η Volkswagen και η Mercedes-Benz είναι πιθανό να δυσκολευτούν καθώς οι πελάτες επιλέγουν τοπικές μάρκες με ανώτερη τεχνολογία και χαμηλές τιμές.
Το μερίδιο αγοράς των ξένων εμπορικών σημάτων στις κινεζικές πωλήσεις αυτοκινήτων βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό 37% τους πρώτους επτά μήνες του 2024, από 64% το 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Automobility, μιας εταιρείας συμβούλων της Σαγκάης.
Η πτώση ήταν ιδιαίτερα απότομη για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν τώρα λιγότερο από 15%μερίδιο σε σύγκριση με σχεδόν 25% πριν από τέσσερα χρόνια, δείχνουν τα στοιχεία της κινεζικής βιομηχανίας.
Τις τελευταίες εβδομάδες, η Mercedes-Benz και η Porsche προανήγγειλαν χαμηλότερα από τα αναμενόμενα κέρδη, καθώς οι πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων στην Κίνα έχουν πληγεί από τις υποτονικές καταναλωτικές δαπάνες.
2_622.JPG
Οικονομίες κλίμακας

Οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες, που απολάμβαναν οικονομίες κλίμακας από την πώληση μεγάλων ποσοτήτων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στη χώρα του δράκου, θα δουν αυτά τα οφέλη να μειώνονται καθώς χάνουν το μερίδιο αγοράς τους από τοπικούς ανταγωνιστές που προσφέρουν υπερσύγχρονα EVs, σύμφωνα με τον Matthias Schmidt, ανεξάρτητο αναλυτή αυτοκινήτων.
Οι διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αντισταθμίσουν τα συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους αυξάνοντας τις τιμές σε άλλες αγορές.
«Υπάρχουν πολλές συνέπειες [στην κινεζική αγορά] που δεν μένουν εντός των συνόρων της Κίνας», είπε.
Στην Ευρώπη, όπου τα υψηλότερα επιτόκια έχουν περιορίσει την ανάπτυξη των πωλήσεων, οι εταιρείες αυτοκινήτων παλεύουν επίσης με την επιβράδυνση των πωλήσεων EV και τις χρεοκοπίες προμηθευτών που προκαλούν ελλείψεις εξαρτημάτων.
Οι προοπτικές είναι απίθανο να βελτιωθούν το επόμενο έτος με τα νέα πρότυπα εκπομπών άνθρακα της ΕΕ, που αναγκάζουν τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρά βενζινοκίνητα, παρά την υποτονική ζήτηση.
«Από την σκοπιά των τιμών, το 2025 θα μπορούσε να είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά στην Ευρώπη», δήλωσε ο Daniel Schwarz, αναλυτής αυτοκινήτων στη Stifel. «Πρέπει να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι άνθρωποι δεν τα θέλουν. Πρέπει να υπάρξουν μεγαλύτερες εκπτώσεις για αυτά τα αυτοκίνητα».
Η επιβράδυνση της αύξησης ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων τροφοδότησε επίσης μείωση των συνολικών πωλήσεων στην Ευρώπη. Κατά τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο, οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων μειώθηκαν κατά 3% για τη Volkswagen και σχεδόν 10% για τη Stellantis.
Η Volkswagen, η οποία θεωρεί την Κίνα ως τη μεγαλύτερη ενιαία αγορά της, εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, καθώς προσπαθεί να μειώσει το κόστος για να επιβιώσει στις προκλήσεις.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δημοσίευσε περιθώριο λειτουργίας 0,9% για τη μάρκα επιβατικών αυτοκινήτων της VW το πρώτο εξάμηνο και την περασμένη εβδομάδα προειδοποίησε ότι το συνολικό λειτουργικό της περιθώριο κέρδους θα μειωθεί στο 5,6% το 2024, σε σύγκριση με το 7% του περασμένου έτους.
Οι πτώσεις στην Ευρώπη θα πιέσουν περαιτέρω τις ταμειακές ροές των αυτοκινήτων, οι οποίες είναι ή θα γίνουν αρνητικές για τις Volkswagen, Stellantis και Aston Martin. Ο κλάδος έχει επίσης κλονιστεί από νέα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον αυξανόμενο αριθμό πτωχεύσεων μεταξύ προμηθευτών αυτοκινήτων, ιδιαίτερα στη Γερμανία.
«Κάναμε κάποια λάθη φέτος και… πληρώσαμε το τίμημα στην τιμή της μετοχής», δήλωσε πρόσφατα η Natalie Knight, οικονομική διευθύντρια της Stellantis. Οι μετοχές του ομίλου έχουν μειωθεί περισσότερο από το μισό από την κορύφωσή τους τον Μάρτιο.
Μετά την προειδοποίησή της για τα κέρδη τη Δευτέρα, το λειτουργικό περιθώριο κέρδους της τέταρτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο εκτιμάται ότι θα πέσει στο 2,4% το δεύτερο εξάμηνο σε σύγκριση με 10% τους πρώτους έξι μήνες του έτους.
3_367.JPG
Αντίκτυπος

Τι αντίκτυπο θα έχει αυτό στις οικονομίες των ευρωπαϊκών χωρών;
Συνεπώς, εάν η αυτοκινητοβιομηχανία βυθιστεί σε κρίση, το άμεσο αποτέλεσμα θα επηρεάσει και εταιρείες σε άλλες χώρες.
Εάν υπάρξει μείωση των παραγγελιών ή ακόμη και απώλεια πελατών, θα είναι πολύ δύσκολο για αυτές να βρουν νέους πελάτες διεθνώς.
Τώρα όμως αναζητούμε και τον ένοχο αυτής της κρίσης.
Από όσα μεταδίδουν τα μέσα ενημέρωσης είναι ξεκάθαρο ότι δεν ευθύνονται οι διοικήσεις των εταιρειών.
Το θέμα του ενεργειακού κόστους αναφέρεται ξανά και ξανά.
Δύο παράγοντες ήταν πάντα η βάση για την Ευρώπη ως βιομηχανική τοποθεσία: η σοβαρότητα και η ακρίβεια του εργάτη και η φθηνή ενέργεια.
Άρα οι ένοχοι είναι οι πολιτικοί…
Οι συζητήσεις που γίνονται πέριξ του ζητήματος της γερμανικής ενεργειακής πολιτικής κινούνται στη σφαίρα του παραλόγου.
Οι Ευρωπαίοι –κυρίως οι Ευρωπαίοι- πρώτα έκλεισαν πυρηνικούς σταθμούς και μετά αγόρασαν ρεύμα από πυρηνικά εργοστάσια του εξωτερικού.
Σταμάτησαν τον λιγνίτη…
Κατόπιν έστησαν παντού ανεμογεννήτριες, παρόλο που αυτή η τεχνολογία δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες.
Και τώρα οι άνθρωποι αγοράζουν το ακριβό LNG από την Αμερική επειδή θέλουν να παραιτηθούν από το φθηνότερο ρωσικό αέριο για πολιτικούς λόγους.
Η κρίση στη αυτοκινητοβιομηχανία είναι η κρίση στην ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική.
Φυσικά, με την άνοδο της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η κατάσταση στην παγκόσμια αγορά έχει αλλάξει και υπάρχει περισσότερος ανταγωνισμός.
Αλλά η Ενέργεια είναι σημαντική για κάθε παραγωγή.
Εάν η ενέργεια είναι ακριβή, μια βιομηχανία δεν μπορεί πλέον να παραμείνει ανταγωνιστική.
Λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις καταστρέφουν επί του παρόντος τη βιομηχανία και συνεπώς έχουν αντίκτυπο σε ολόκληρη την ευημερία της Ευρώπης.

www.bankingnews.gr