Επιχειρηματίες και εργαζόμενοι στη Γερμανία έχουν ξεσηκωθεί ενάντια στην κυβέρνηση συνεργασίας υπό τον επικεφαλής του SPD Olaf Scholz καθώς η πολιτική υποταγή του στην αντι-ρωσική πολιτική των ΗΠΑ έχει καταστρέψει το γερμανικό οικονομικό
μοντέλο που κατέστησε τη χώρα «ατμομηχανή» της Ευρωζώνης.Η παραγωγική βάση της χώρας στηριζόταν στα φθηνά ενεργειακά προϊόντα που επέτρεπαν, από την μια πλευρά, να μην μεταναστεύσουν οι γερμανικές εταιρείες σε χώρες χαμηλού εργασιακού κόστους αλλά και να διατηρηθεί το περίφημο κοινωνικό κράτος που εξασφάλιζε τη συλλογική ευημερία.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η Volkswagen εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει ορισμένα εργοστάσια της για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, λέγοντας ότι διαφορετικά δεν θα εκπληρώσει τους στόχους μείωσης κόστους που είναι απαραίτητοι προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος Oliver Blume δήλωσε, επίσης, στους εργαζομένους την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2024 ότι η εταιρεία πρέπει να τερματίσει τη δέσμευση προστασίας των θέσεων εργασίας για 3 δεκαετίες που θα απαγόρευε τις απολύσεις μέχρι το 2029.
Οι δηλώσεις έχουν προκαλέσει οργή στους εκπροσώπους των εργαζομένων και ανησυχία μεταξύ των Γερμανών πολιτικών ενώ ο επιχειρηματικός κόσμος κοιτάζει με αγωνία τις εξελίξεις.
Η ένταση του ανταγωνισμού από την Κίνα
Η διοίκηση επισημαίνει ότι πρέπει να επιτύχει εξοικονόμηση κόστους 10 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2026.
Πρόσφατα έγινε σαφές ότι το τμήμα επιβατικών αυτοκινήτων της Volkswagen δεν θα ήταν δυνατό να επιτύχει το στόχο, αφού μέσα από τη συνταξιοδότηση του προσωπικού και εθελούσια έξοδο πέτυχε μείωση του εργατικού δυναμικού στη Γερμανία.
Με την αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης μικρότερη από ό,τι πριν από την πανδημία του κορωνοϊού, η Volkswagen υπογραμμίζει ότι έχει τώρα περισσότερο παραγωγικό δυναμικό από ό,τι χρειάζεται — και η μεταφορά υποχρησιμοποιούμενων γραμμών συναρμολόγησης είναι δαπανηρή διαδικασία.
Ο Chief Financial Officer Arno Antlitz το εξήγησε σε 25.000 εργαζομένους που συγκεντρώθηκαν στην έδρα της εταιρείας στο Wolfsburg: Οι
Ευρωπαίοι αγοράζουν περίπου 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως λιγότερα
από ό,τι πριν από την πανδημία το 2019, όταν οι πωλήσεις έφτασαν τα 15,7
εκατομμύρια.
Δεδομένου ότι η Volkswagen καταλαμβάνει περίπου το ένα τέταρτο της ευρωπαϊκής αγοράς, αυτό σημαίνει ότι «μας περισστεύουν 500.000 αυτοκίνητα, που ισοδυναμεί με περίπου με την παραγωγή από δύο εργοστάσια», είπε ο Antlitz στους εργαζόμενους.
«Και αυτό δεν έχει να κάνει με τα προϊόντα μας ή την κακή απόδοση πωλήσεων.
Η αγορά απλά δεν έχει βρεθεί ποτέ σε παρόμοια κατάσταση», είπε.
Ο Όμιλος Volkswagen, του οποίου οι 10 brands περιλαμβάνουν SEAT, Skoda, CUPRA και επαγγελματικά οχήματα, είχε
λειτουργικά κέρδη 10,1 δισεκατομμυρίων ευρώ (11,2 δισεκατομμύρια
δολάρια) το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, μειωμένα κατά 11% σε
σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο.
Το υψηλότερο κόστος αντιστάθμισε μια μέτρια αύξηση 1,6% στις πωλήσεις, οι οποίες έφτασαν τα 158,8 δισ. ευρώ, αλλά συγκρατήθηκαν από την υποτονική ζήτηση.
Ο Blume το χαρακτήρισε τις επιδόσεις «σταθερή απόδοση» σε ένα «απαιτητικό και ανταγωνιστικό περιβάλλον».
Tα brands πολυτελείας της Volkswagen, που περιλαμβάνουν τις Porsche, Audi και Lamborghini, πωλούν περισσότερα αυτοκίνητα από τα μοντέλα της VW.
Oliver Blume, (αριστερά) και Thomas Schafer, μέλος του ΔΣ
Η μάχη για τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα
Ένας λόγος είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ που έβαλε ως ενίσχυση πήγε για εξαγορές θέσεων εργασίας και άλλα έξοδα αναδιάρθρωσης.
Αλλά το αυξανόμενο κόστος, συμπεριλαμβανομένων των υψηλότερων μισθών,
και οι υποτονικές πωλήσεις των ηλεκτροκίνητα οχημάτων της εταιρείας
είναι ένα βαθύτερο πρόβλημα.
Επιπλέον, νέοι ανταγωνιστές σε ανταγωνιστικές τιμές από την Κίνα αυξάνουν το μερίδιό τους στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η
Volkswagen πρέπει να πουλήσει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να
καλύψει τα ολοένα χαμηλότερα όρια εκπομπών ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
που θα τεθούν σε ισχύ από τον επόμενο χρόνο.
Ωστόσο, η εταιρεία βλέπει χαμηλότερα περιθώρια κέρδους από αυτά τα οχήματα λόγω του υψηλού κόστους της μπαταρίας και της ασθενέστερης ζήτησης για EVs στην Ευρώπη λόγω της απόσυρσης των επιδοτήσεων των καταναλωτών και της αργής ανάπτυξης των δημόσιων σταθμών φόρτισης.
Εν τω μεταξύ, τα ηλεκτρικά οχήματα της VW αντιμετωπίζουν επίσης σκληρό ανταγωνισμό στην Κίνα από μοντέλα που κατασκευάζονται από τοπικές εταιρείες.
Οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε μια μάχη για το μέλλον, ξοδεύοντας δισεκατομμύρια για να στραφούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων προκειμένου παραγάγουν οχήματα ανταγωνιστικά σε τιμή και αρκετή αυτονομία για να πείσουν τους αγοραστές.
Η Κίνα έχει δεκάδες αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο φθηνά από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Όλο και περισσότερο, αυτά τα αυτοκίνητα πωλούνται στην Ευρώπη.
Τα κέρδη μειώθηκαν επίσης στη γερμανική BMW και Mercedes-Benz χάρη στις ίδιες πιέσεις.
Σύμβολο της γερμανικής ευημερίας
Η Volkswagen έχει 10 εργοστάσια συναρμολόγησης και ανταλλακτικών στη Γερμανία, όπου απασχολούν 120.000 από τους 684.000 εργαζομένους της παγκοσμίως.
Ως η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, η
εταιρεία αποτελεί σύμβολο της ευημερίας των καταναλωτών και της
οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Δεν έχει κλείσει ποτέ ξανά γερμανικό εργοστάσιο.
Η VW έκλεισε τελευταία φορά ένα το 1988 στο Westmoreland, στην Pennsylvania των ΗΠΑ.
Το τμήμα Audi της βρίσκεται σε συζητήσεις για το κλείσιμο ενός εργοστασίου στο Βέλγιο.
Εντείνονται οι πολιτικοί τριγμοί
Τα ακροδεξιά κόμματα
που τροφοδοτούνται από τη λαϊκή απογοήτευση με την τρικομματική
κυβέρνηση συνασπισμού του γερμανού καγκελάριου Olaf Scholz σημείωσαν σημαντικά κέρδη στις εκλογές της 1ης Σεπτεμβρίου στις πολιτείες της Θουριγγίας και της Σαξονίας, που βρίσκονται στην πρώην κομμουνιστική Ανατολική Γερμανία.
Οι δημοσκοπήσεις σε εθνικό επίπεδο δείχνουν ότι το ποσοστό αποδοχής της κυβέρνησης βρίσκεται στο ναδίρ.
Το κλείσιμο των εργοστασίων είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται η κυβέρνηση Scholz καθώς θα προκαλέσει κλίμα πολιτικής αστάθειας.
Το αγκάθι των απολύσεων και οι αντιστάσεις
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν μεγάλη επιρροή στη Volkswagen.
Κατέχουν τις μισές έδρες στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.
Η πολιτειακή κυβέρνηση, η οποία είναι συνιδιοκτήτης της εταιρείας, έχει επίσης δύο έδρες στο διοικητικό συμβούλιο —μαζί με τους εκπροσώπους των εργαζομένων την πλειοψηφία— και 20% των δικαιωμάτων ψήφου στην εταιρεία.
Ο κυβερνήτης της Κάτω Σαξονίας Stephan Weil
είπε ότι η εταιρεία πρέπει να αντιμετωπίσει το ζήτημα του
ανταγωνισμου΄ως προς το κόστος, αλλά θα πρέπει να αποφύγει το κλείσιμο
εργοστασίων.
Αυτό σημαίνει ότι η διοίκηση θα πρέπει να
διαπραγματευτεί - μια διαδικασία που αναμένεται να διαρκέσει μήνες και
θα προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις σε όλη της χώρα.
Οι διευθυντές στη συνέλευση των εργαζομένων αντιμετώπισαν
αποδοκιμασίες, σφυρίγματα και κόρνες για αρκετά λεπτά πριν μπορέσουν να
ξεκινήσουν την παρουσίασή τους σχετικά με την πιθανή εξήγηση. «Είμαστε
Volkswagen, εσείς όχι», φώναζαν οι εργαζόμενοι.
Η Daniela
Cavallo, η οποία προεδρεύει του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας που
εκπροσωπεί τους εργαζόμενους, είπε ότι το συμβούλιο «δεν θα συμβαδίσει
με το κλείσιμο εργοστασίων». Η μείωση του κόστους εργασίας δεν θα
ανατρέψει την οικονομική κατάσταση της Volkswagen, υποστήριξε.
«Το πρόβλημα της Volkswagen είναι ότι η ανώτερη διοίκηση δεν κάνει τη δουλειά της», είπε ο Cavallo.
«Υπάρχουν
πολλοί άλλοι τομείς στους οποίους είναι υπεύθυνη η εταιρεία... Πρέπει
να έχουμε ανταγωνιστικά προϊόντα, δεν έχουμε τα βασικά μοντέλα στα
ηλεκτρικά αυτοκίνητα».Το πρόβλημα της Volkswagen εν
τέλει δεν είναι η αναγκαστική αναδιάρθρωση εξαιτίας του ανταγωνισμού
αλλά η κατάρρευση ενός ολόκληρου οικονομικού μοντέλου.