Τις επόμενες δεκαετίες, η κύρια και πιο συχνά χρησιμοποιούμενη έννοια, χωρίς αμφιβολία, θα είναι ο όρος «αποσύνδεση».
Η
αγγλική λέξη «decoupling» σημαίνει κυριολεκτικά
Με
μια ευρεία έννοια, στο επίπεδο των παγκόσμιων πολιτισμικών διαδικασιών,
η «αποσύνδεση» σημαίνει το ακριβώς αντίθετο από την «παγκοσμιοποίηση».
Ο όρος «παγκοσμιοποίηση» είναι επίσης αγγλικός (λατινικής προέλευσης).
Παγκοσμιοποίηση
σημαίνει τη σύνδεση όλων των κρατών και των πολιτισμών μεταξύ τους
σύμφωνα με τους κανόνες και τους αλγόριθμους που έχουν καθιερωθεί στη
Δύση.
«Το να είσαι υπέρ της παγκοσμιοποίησης» σημαίνει να
είσαι σαν τη σύγχρονη Δύση, να αποδέχεσαι τις πολιτιστικές της αξίες,
τους οικονομικούς μηχανισμούς, τις τεχνολογικές λύσεις, τους πολιτικούς
θεσμούς και πρωτόκολλά της, τα πληροφοριακά της συστήματα, τις
αισθητικές της στάσεις, τα ηθικά της κριτήρια ως κάτι οικουμενικό,
συνολικό, το μόνο δυνατό, υποχρεωτικό.
Στην πράξη, αυτό
σημαίνει τη «σύζευξη» των μη δυτικών κοινωνιών με τη Δύση, καθώς και
μεταξύ τους, αλλά πάντα με τέτοιο τρόπο ώστε οι δυτικοί κανόνες και
κατευθυντήριες γραμμές να χρησιμεύουν ως αλγόριθμος.
Στην πραγματικότητα, σε μια τέτοια μονοπολική παγκοσμιοποίηση υπήρχε ένα κύριο κέντρο - η Δύση - και όλοι οι άλλοι.
Η Δύση και οι Υπόλοιπες Χώρες, κατά τα λόγια του S. Huntington.
Οι υπόλοιποι κλήθηκαν να στραφούν στη Δύση.
Και
αυτό το κλείσιμο εξασφάλισε επακριβώς την ένταξη σε ένα ενιαίο
πλανητικό παγκόσμιο σύστημα, στην παγκόσμια «αυτοκρατορία» της
μετανεωτερικότητας με μια μητρόπολη που βρίσκεται στο κέντρο της
ανθρωπότητας, δηλαδή στην ίδια τη Δύση.
Η είσοδος στην
παγκοσμιοποίηση, η αναγνώριση της νομιμότητας υπερεθνικών θεσμών - όπως ο
ΠΟΕ, ο ΠΟΥ, το ΔΝΤ, η Παγκόσμια Τράπεζα, το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο,
η ΕΔΑ και ούτω καθεξής μέχρι την Παγκόσμια Κυβέρνηση, το πρωτότυπο της
οποίας είναι η Τριμερής Επιτροπή ή το Φόρουμ του Davos - μια πράξη
σύνδεσης συστημάτων, η οποία εκφράζεται με τον όρο «σύζευξη»
(«σύζευξη»).
Δημιουργήθηκε μια σχέση μεταξύ της συλλογικής
Δύσης και οποιασδήποτε άλλης χώρας, κουλτούρας ή πολιτισμού, στο οποίο
εγκαθιδρύθηκε αμέσως μια ορισμένη ιεραρχία.
Η Δύση εκτελούσε τη λειτουργία του κυρίου, η μη Δύση - του δούλου.
Ολόκληρο
το σύστημα της παγκόσμιας πολιτικής, οικονομίας, πληροφοριών,
τεχνολογίας, βιομηχανίας, χρηματοδότησης και πόρων διαμορφώθηκε κατά
μήκος αυτού του άξονα «σύζευξης».
Η Δύση σε μια τέτοια κατάσταση ήταν η ενσάρκωση του μέλλοντος - «πρόοδος», «ανάπτυξη», «εξέλιξη», «μεταρρυθμίσεις», και όλοι οι άλλοι έπρεπε να στραφούν προς τη Δύση και να κινηθούν μετά από αυτήν σύμφωνα με τη λογική «πέτυχε ανάπτυξη».
Ο κόσμος στα μάτια των παγκοσμιοποιητών έχει χωριστεί σε τρεις ζώνες - τον «πλούσιο Βορρά» (η ίδια η Δύση - ΗΠΑ και ΕΕ , καθώς και η Αυστραλία και η Ιαπωνία), οι «χώρες της ημιπεριφέρειας» (κυρίως οι αρκετά ανεπτυγμένες χώρες BRICS ) και τον «φτωχό Νότο» (όλοι οι υπόλοιποι).
Η Κίνα εμπλέκεται στην παγκοσμιοποίηση από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 υπό τον Deng Xiaoping.
Η Ρωσία έχει πολύ λιγότερο ευνοϊκούς όρους από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 υπό τον Γέλτσιν.
Οι μεταρρυθμίσεις του Γκορμπατσόφ επικεντρώθηκαν επίσης στη «σύζευξη» με τη Δύση («κοινή ευρωπαϊκή πορεία»).
Αργότερα, η Ινδία συμμετείχε ενεργά σε αυτό.
Κάθε χώρα «στράφηκε» στη Δύση και αυτό σήμαινε συμμετοχή στη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης.
Η
παγκοσμιοποίηση ήταν και παραμένει ένα δυτικοκεντρικό φαινόμενο από τη
φύση της, και δεδομένου του γεγονότος ότι τον κύριο ρόλο σε αυτήν
παίζουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι παγκοσμιοποιητικές ελίτ, είναι
απολύτως φυσικό να χρησιμοποιούμε αγγλικούς όρους για να την
περιγράψουμε.
Η παγκοσμιοποίηση πραγματοποιήθηκε μέσω της
«σύζευξης» και στη συνέχεια όλοι όσοι εμπλέκονταν στη διαδικασία της
ενήργησαν σύμφωνα με τους κανόνες και τις κατευθυντήριες γραμμές της σε
όλα τα επίπεδα - τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε περιφερειακό.
Οι
διαδικασίες παγκοσμιοποίησης κερδίζουν δυναμική από τα τέλη της
δεκαετίας του 1980 του περασμένου αιώνα, έως ότου άρχισαν να σταματούν
την δεκαετία του 2000.
Ο πιο σημαντικός παράγοντας σε αυτήν
την ανατροπή του φορέα της παγκοσμιοποίησης ήταν η πολιτική του Putin, ο
οποίος αρχικά προσπάθησε να συμπεριλάβει τη Ρωσία σε αυτήν (ένταση στον
ΠΟΕ κ.λπ.), αλλά ταυτόχρονα επέμενε στην κυριαρχία, η οποία ήρθε σε
σαφή αντίφαση με κύριο στόχο των παγκοσμιοποιητών - με το κίνημα προς
την αποκυριαρχία, την αποεθνικοποίηση και με την προοπτική ίδρυσης
Παγκόσμιας Κυβέρνησης.
Έτσι, ο Putin γρήγορα αποστασιοποιήθηκε από
την Παγκόσμια Τράπεζα, σημειώνοντας σωστά ότι αυτά τα ιδρύματα
χρησιμοποιούν τη «σύζευξη» προς τα συμφέροντα της Δύσης και μερικές
φορές άμεσα εναντίον των συμφερόντων της Ρωσίας.
Παράλληλα, η Κίνα, η οποία επωφελήθηκε όσο το δυνατόν περισσότερο από την παγκοσμιοποίηση,
εκμεταλλευόμενη τη συμμετοχή της στην παγκόσμια οικονομία, το
χρηματοπιστωτικό σύστημα και ιδιαίτερα την μετεγκατάσταση της
βιομηχανίας, μεταφέρθηκε από τους παγκοσμιοποιητές από τις χώρες της
ίδιας της Δύσης στη Νοτιοανατολική Ασία, όπου το κόστος εργασίας ήταν
σημαντικά χαμηλότερο, εξαντλήθηκαν επίσης τα θετικά αποτελέσματα μιας
τέτοιας στρατηγικής.
Την ίδια στιγμή, η Κίνα ανησυχούσε αρχικά για
την κυριαρχία σε διάφορους τομείς και καθιέρωση πλήρους εθνικού ελέγχου
στο Διαδίκτυο και την ψηφιακή σφαίρα.
Ο Putin από την πλευρά
του ενέκρινε ενεργά την πορεία προς την πολυπολικότητα και μετά από
αυτόν, άλλες χώρες της ημιπεριφέρειας, και κυρίως οι χώρες BRICS,
άρχισαν να κλίνουν όλο και περισσότερο προς αυτό το μοντέλο.
Οι
σχέσεις μεταξύ της Ρωσίας και της Δύσης επιδεινώθηκαν ιδιαίτερα με την
έναρξη της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης στην Ουκρανία, μετά
την οποία η Δύση άρχισε να διακόπτει γρήγορα τους δεσμούς με τη Ρωσία -
σε επίπεδο οικονομίας (κυρώσεις), πολιτική (ένα άνευ προηγουμένου κύμα
ρωσοφοβίας), ενέργεια (έκρηξη αγωγών φυσικού αερίου στη Βόρεια Θάλασσα),
τεχνολογική ανταλλαγή (απαγόρευση προμήθειας τεχνολογίας στη Ρωσία),
αθλητισμός (μια σειρά από αποκλεισμούς Ρώσων αθλητών και απαγόρευση
συμμετοχής στους Ολυμπιακούς Αγώνες) κ.α.
Με άλλα λόγια, ως
απάντηση στο Ουκρανικό, δηλαδή στην πλήρη δήλωση του Putin για τη ρωσική
κυριαρχία, η Δύση άρχισε να «αποσυνδέεται».
Δύο συστήματα πλήρως αποσυνδεμένα
Από αυτή τη στιγμή ο όρος «αποσύνδεση» αποκτά όλο το ουσιαστικό περιεχόμενό του.
Αυτό
δεν είναι απλώς μια διακοπή των δεσμών, πρόκειται για έναν νέο τρόπο
λειτουργίας δύο συστημάτων, το καθένα από τα οποία πλέον προορίζεται να
είναι εντελώς ανεξάρτητα από το άλλο.
Για τις ΗΠΑ και την ΕΕ, η «αποσύνδεση» μοιάζει με τιμωρία
για τη Ρωσία λόγω «λάθους συμπεριφοράς», δηλαδή τον αναγκαστικό
διαχωρισμό της από τις διαδικασίες και τα εργαλεία ανάπτυξης.
Για
τη Ρωσία, αντίθετα, αυτή η αναγκαστική αυταρχικότητα, που εξομαλύνθηκε
σε μεγάλο βαθμό από τη διατήρηση και ακόμη και την ανάπτυξη των επαφών
με μη δυτικές χώρες, μοιάζει με το επόμενο αποφασιστικό βήμα προς την
αποκατάσταση της πλήρους γεωπολιτικής κυριαρχίας, που υπονομεύτηκε
σημαντικά και μάλιστα σχεδόν εντελώς χαμένη από τότε τέλη δεκαετίας 1980
- αρχές δεκαετίας 1990.
Ποιος ακριβώς ξεκίνησε την «αποσύνδεση»,
δηλαδή την αποκοπή της Ρωσίας από τη δομή της δυτικοκεντρικής
μονοπολικής παγκοσμιοποίησης, είναι τώρα δύσκολο να πούμε με βεβαιότητα.
Επίσημα, η Ρωσία ξεκίνησε την ειδική επιχείρηση στην Ουκρανία,
αλλά η Δύση την ώθησε ενεργά προς αυτή την απόφαση και την προκάλεσε με
κάθε δυνατό τρόπο μέσω των πληρεξουσίων στην Ουκρανία.
Σε κάθε
περίπτωση, έχουμε ένα γεγονός: η Ρωσία έχει μπει σε μια διαδικασία
«αποσύνδεσης» σε σχέση με τη Δύση και την παγκοσμιοποίηση που προωθεί.
Και αυτό είναι μόνο η αρχή.
Τα υπόλοιπα αναπόφευκτα στάδια είναι μπροστά της.
Τα επόμενα στάδια
Πρώτα
απ 'όλα, αντιμετωπίζουμε μια συνεπή και θεμελιώδη άρνηση να
αναγνωρίσουμε την καθολικότητα των δυτικών κανόνων - στα οικονομικά, την
πολιτική, την εκπαίδευση, την τεχνολογία, τον πολιτισμό, την τέχνη, την
πληροφόρηση, την ηθική κ.λπ.
«Αποσύνδεση» δεν σημαίνει απλώς επιδείνωση ή ακόμα και διάλειμμα σε μια σχέση.
Μιλάμε
για μια αναθεώρηση των βασικών πολιτισμικών στάσεων που αναπτύχθηκαν
στη Ρωσία πολύ πριν από τον εικοστό αιώνα, όπου η Δύση θεωρήθηκε ως
πρότυπο και η αλυσίδα των ιστορικών σταδίων ανάπτυξής της ως
αδιαμφισβήτητο πρότυπο για όλους τους άλλους λαούς και πολιτισμούς.
συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας.
Εξάλλου, σε κάποιο βαθμό, οι δύο
τελευταίοι αιώνες της βασιλείας των Ρομανόφ και (με διόρθωση για κριτική
στον καπιταλισμό) η σοβιετική περίοδος, και ακόμη περισσότερο η εποχή
των φιλελεύθερων μεταρρυθμίσεων από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 έως
τον Φεβρουάριο του 2022, δυτικοποιήθηκαν.
Τους τελευταίους
αιώνες, η Ρωσία έχει ασχοληθεί ακριβώς με τη «σύζευξη», χωρίς να
αμφισβητείται η καθολικότητα της δυτικής πορείας ανάπτυξης.
Ναι, οι
κομμουνιστές πίστευαν ότι ο καπιταλισμός έπρεπε να ξεπεραστεί, αλλά μόνο
αφού είχε οικοδομηθεί, και με βάση την αποδοχή της «αντικειμενικής
αναγκαιότητας» μιας αλλαγής στους σχηματισμούς. Ακόμη και οι προοπτικές
της Παγκόσμιας Επανάστασης θεωρήθηκαν από τον Τρότσκι και τον Λένιν ως
μια διαδικασία «σύζευξης», «διεθνισμού», σύνδεσμος με τη Δύση, αν και με
στόχο τη συγκρότηση ενός ενιαίου παγκόσμιου προλεταριάτου και την
κλιμάκωση της πάλης του.
Επί Στάλιν, η ΕΣΣΔ, στην πραγματικότητα,
έγινε ξεχωριστό κράτος-πολιτισμός, αλλά μόνο λόγω της πραγματικής
απομάκρυνσης από τους κανόνες της μαρξιστικής ορθοδοξίας και της
εμπιστοσύνης στις δικές της δυνάμεις και στην αρχική δημιουργική
ιδιοφυΐα του λαού.
Και όταν οι ενέργειες και οι πρακτικές
του σταλινισμού στέρεψαν, η ΕΣΣΔ μετακινήθηκε ξανά στη Δύση σύμφωνα με
τη λογική της «σύζευξης» και... θρυμματίστηκε φυσικά.
Οι
φιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις της δεκαετίας του 1990 έγιναν μια νέα
σημαντική ανακάλυψη προς την κατεύθυνση της «σύζευξης», εξ ου και ο
ατλαντισμός και η φιλοδυτική θέση των ελίτ εκείνης της εποχής.
Ακόμη
και υπό τον Putin, στο πρώτο στάδιο, η Ρωσία προσπάθησε να διατηρήσει
τη «σύζευξη» με κάθε κόστος, μέχρι που ήρθε σε άμεση αντίφαση με την
ακόμη πιο σταθερή βούληση του Putin να ενισχύσει την κυριαρχία του
κράτους (πράγμα που θα ήταν πρακτικά αδύνατο στο πλαίσιο της
συνεχιζόμενης παγκοσμιοποίηση, ούτε στη θεωρία ούτε στην πράξη).
Και σήμερα η Ρωσία - ήδη συνειδητά, σταθερά και αμετάκλητα - εισέρχεται σε «αποσύνδεση».
Η
«σύζευξη» είναι η ενσωμάτωση στη Δύση, η αναγνώριση των δομών, των
αξιών και των τεχνολογιών της ως καθολικών μοντέλων και μια συστημική
εξάρτηση από αυτήν.
Η «αποσύνδεση», αντίθετα, είναι μια απομάκρυνση
από όλες αυτές τις στάσεις, εξάρτηση στις δικές τους δυνάμεις, αλλά και
στις δικές τους αξίες, στη δική τους ταυτότητα, στην δική τους ιστορία,
στο δικό τους πνεύμα.
Αν και με ποικίλη επιτυχία, η διείσδυση της Δύσης στην κοινωνία της Ρωσίας ήταν συνεχής και παρεμβατική.
Η Δύση είναι εδώ και καιρό όχι μόνο έξω, αλλά και εντός της Ρωσίας.
Επομένως,
η «αποσύνδεση» θα είναι πολύ δύσκολη. Περιλαμβάνει τις πιο περίπλοκες
επιχειρήσεις για την «απέλαση όλων των δυτικών επιρροών από την
κοινωνία».
Επιπλέον, το βάθος μιας τέτοιας εκκαθάρισης είναι πολύ πιο σοβαρό από την κριτική του αστικού συστήματος στη σοβιετική εποχή.
Τότε επρόκειτο για ανταγωνισμό μεταξύ δύο γραμμών ανάπτυξης.
Στις
δυτικές κοινωνίες οι φιλελεύθεροι και οι κομμουνιστές είναι ενωμένοι
στην κατανόηση ότι μπορεί να υπάρχει μόνο ένας πολιτισμός, και συμφωνούν
επίσης ότι αυτός είναι ο δυτικός πολιτισμός - οι κύκλοι του, οι
σχηματισμοί του, οι φάσεις ανάπτυξής του.
Έναν αιώνα πριν
από αυτό, οι Ρώσοι σλαβόφιλοι προχώρησαν πολύ παραπέρα και ζήτησαν μια
συστημική αναθεώρηση και μια απόρριψη του δυτικισμού και την επιστροφή
στις δικές τους ρωσικές ρίζες.
Ουσιαστικά, αυτή ήταν η αρχή της «αποσύνδεσής».
Είναι
κρίμα που αυτή η τάση, πολύ δημοφιλής στη Ρωσία τον 19ο και στις αρχές
του 20ου αιώνα, δεν ήταν προορισμένη να θριαμβεύσει.
Μπορούμε να υποθέσουμε ότι η «αποσύνδεση» μας επιβλήθηκε από την ίδια τη Δύση.
Αυτό μπορεί να παρατηρηθεί ξεκάθαρα χρησιμοποιώντας το παράδειγμα της έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι.
Η Δύση απαγόρευσε στη Ρωσία τη συμμετοχή στους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Αλλά
αντί για τιμωρία με φόντο εκείνη την αισθητικά τερατώδη παρέλαση των
διεστραμμένων και το αξιοθρήνητο σμήνος κολυμβητών στα νερά του Σηκουάνα
γεμάτα λύματα και τοξικά απόβλητα, όλα αυτά μετατράπηκαν σε κάτι
ακριβώς το αντίθετο - σε μια επιχείρηση για να σωθεί η Ρωσία από την
ντροπή και ταπείνωση.
Οι εικόνες της «αποσύνδεσης» στον αθλητισμό απεικονίζουν ξεκάθαρα τη θεραπευτική του φύση.
Αποκόπτοντάς την Ρωσία από την Δύση ουσιαστικά συμβάλλει στη θεραπεία της Ρωσίας.
Χωρίς να μπει στο κέντρο του εκφυλισμού και της ξεδιάντροπης αμαρτίας, η Ρωσία βρίσκεται σε απόσταση.
Η αποσύνδεση Κίνα και ΗΠΑ
Αν
ρίξουμε τώρα μια ματιά στον υπόλοιπο κόσμο, θα παρατηρήσουμε αμέσως ότι
δεν είναι μόνο η Ρωσία που πήρε το δρόμο της «αποσύνδεσης».
Όλοι
εκείνοι οι λαοί και οι πολιτισμοί που τείνουν υπέρ μιας πολυπολικής
παγκόσμιας αρχιτεκτονικής μπαίνουν στην ίδια διαδικασία.
Πρόσφατα, σε μια συνομιλία με τον μεγαλύτερο Κινέζο ολιγάρχη και επενδυτή, ακούσαμε συζητήσεις για «αποσύνδεση».
Ο
συνομιλητής μου είπε με πλήρη βεβαιότητα ότι η «αποσύνδεση» Κίνας και
Ηνωμένων Πολιτειών είναι αναπόφευκτη - και έχει ήδη ξεκινήσει.
Το
μόνο ερώτημα είναι ότι η Δύση θέλει να το πραγματοποιήσει με όρους
ευνοϊκούς για τον εαυτό της, ενώ η Κίνα προσπαθεί για το ακριβώς
αντίθετο, δηλαδή για δικό της όφελος.
Άλλωστε, μέχρι την τελευταία
στιγμή, η Κίνα είχε θετικά αποτελέσματα από την παγκοσμιοποίηση, αλλά
τώρα αυτό απαιτεί αναθεώρηση και εμπιστοσύνη στο δικό της μοντέλο, το
οποίο η Κίνα συνδέει άρρηκτα με την επιτυχία της ολοκλήρωσης της Μεγάλης Ευρασίας (μαζί με τη Ρωσία) και την εφαρμογή του έργου One Belt, One Road.
Σύμφωνα
με έναν ισχυρό Κινέζο παράγοντα, είναι η «αποσύνδεση» που θα καθορίσει
την ουσία των σχέσεων μεταξύ Κίνας και Δύσης τις επόμενες δεκαετίες.
Η Ινδία επιλέγει επίσης την πολυπολικότητα πιο ξεκάθαρα και σταθερά.
Μέχρι
στιγμής, δεν γίνεται λόγος για πλήρη «αποσύνδεση» με τη Δύση, αλλά ο
πρωθυπουργός Mondi πρόσφατα κήρυξε ανοιχτά μια πορεία προς την
«αποαποικιοποίηση του ινδικού μυαλού». Δηλαδή, εδώ, σε αυτή τη γιγάντια
χώρα, το κράτος-πολιτισμός (Μπχαράτ), τουλάχιστον στη σφαίρα των ιδεών
(και αυτό είναι το κυριότερο!) έχει γίνει η πορεία προς την πνευματική
«αποσύνδεση».
Οι δυτικές μορφές σκέψης, φιλοσοφίας και πολιτισμού
δεν γίνονται πλέον αποδεκτές από τους Ινδουιστές της νέας εποχής ως
απόλυτο πρότυπο.
Επιπλέον, η ανάμνηση της φρίκης του αποικισμού και της υποδούλωσης των Ινδών από τους Βρετανούς είναι ακόμα ζωντανή στη μνήμη.
Αλλά ο αποικισμός ήταν επίσης ένας τύπος «σύζευξης», δηλαδή «εκσυγχρονισμός» και «δυτικισμός».
Προφανώς, λαμβάνει χώρα μια πλήρης «αποσύνδεση» στον ισλαμικό κόσμο.
Ένας
πραγματικός πόλεμος διεξάγεται τώρα ενάντια στον δυτικό πληρεξούσιο στη
Μέση Ανατολή - το Ισραήλ - από τους Παλαιστίνιους και τους σιίτες
μουσουλμάνους της περιοχής.
Και η πλήρης αντίθεση των σύγχρονων
δυτικών αξιών και συμπεριφορών με τους κανόνες της ισλαμικής θρησκείας
και κουλτούρας ήταν από καιρό το μοτίβο της αντιδυτικής πολιτικής των
ισλαμικών κοινωνιών.
Η επαίσχυντη παρέλαση των διεστραμμένων στα εγκαίνια των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι έριξε μόνο λάδι στη φωτιά.
Και είναι σημαντικό ότι οι αρχές του Ισλαμικού Ιράν αντέδρασαν πιο σκληρά στην προσβολή του Χριστού στο Παρίσι.
Το Ισλάμ επικεντρώνεται ξεκάθαρα στην «αποσύνδεση» και αυτό είναι μη αναστρέψιμο.
Σε
ορισμένους τομείς, οι ίδιες διαδικασίες σκιαγραφούνται σε άλλους
πολιτισμούς - σε έναν νέο γύρο αποαποικιοποίησης των αφρικανικών λαών
και στην πολιτική πολλών χωρών της Λατινικής Αμερικής.
Όσο
περισσότερο παρασύρονται σε πολυπολικές διαδικασίες και πλησιάζουν στο
μπλοκ των BRICS, τόσο πιο οξύ γίνεται το πρόβλημα της «αποσύνδεσης» και
σε αυτές τις κοινωνίες.
Και τέλος, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι η
επιθυμία να αποσυρθεί μια χώρα στα εθνικά σύνορα γίνεται όλο και
περισσότερο αισθητή στην ίδια τη Δύση.
Οι δεξιοί εθνικιστές στην Ευρώπη και οι υποστηρικτές του Trump
στις Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν ευθέως την «Ευρώπη-φρούριο» και
την «Αμερική φρούριο», δηλαδή την «αποσύνδεση» σε σχέση με τις μη
δυτικές κοινωνίες - ενάντια στις μεταναστευτικές ροές, τη θόλωση της
ταυτότητας, την αποκυριαρχία.
Ακόμη και υπό τον Biden,
έναν αφοσιωμένο παγκοσμιοποιητή και ένθερμο υποστηρικτή της διατήρησης
της μονοπολικότητας, βλέπουμε ορισμένες σαφείς κινήσεις προς μέτρα
προστατευτισμού.
Η ίδια η Δύση αρχίζει να κλείνεται στον εαυτό της, παίρνοντας δηλαδή τον δρόμο της «αποσύνδεσης».
Ξεκινήσαμε, λοιπόν, με το γεγονός ότι η λέξη «αποσύνδεση» θα είναι βασική για τις επόμενες δεκαετίες.
Αυτό
είναι προφανές, αλλά λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν ακόμη πόσο βαθιά είναι
αυτή η διαδικασία και τι είδους πνευματικές, φιλοσοφικές, πολιτικές,
οργανωτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές προσπάθειες θα απαιτήσει από
όλη την ανθρωπότητα - από τις κοινωνίες, τις χώρες και τους λαούς.
Ξεκολλώντας
από την Παγκόσμια Δύση, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την ανάγκη να
αποκαταστήσουμε, να αναβιώσουμε, να επιβεβαιώσουμε εκ νέου τις δικές μας
αξίες, παραδόσεις, πολιτισμούς, αρχές, πεποιθήσεις, ήθη και θεμέλια.
Κάθε κράτος να στραφεί στις παραδόσεις του και στις αξίες του.
Μέχρι στιγμής κάνουμε μόνο τα πρώτα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.
www.bankingnews.gr