Οι Ευρωβουλευτές ψήφισαν οριακά υπέρ της σταδιακής κατάργησης των οχημάτων εσωτερικής καύσης στις επιβατικές μεταφορές από το 2035.
Η απόφαση είναι «ανόητη και ανησυχητική», ιδιαίτερα «κατά των ιταλικών και ευρωπαϊκών βιομηχανιών και εργαζομένων» και ωφελεί κινεζικές εταιρείες και συμφέροντα, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι (Lega/ID) σχετικά με το νέο νόμο της ΕΕ.
Ομοίως, από την Αριστερά, ο πρώην πρωθυπουργός Ρομάνο Πρόντι επέκρινε απροσδόκητα το πράσινο φως του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε συνέντευξή του στην Il Messaggero.
«Η πράσινη επιλογή της Ευρώπης τιμωρεί τη χώρα μας […] Θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια περισσότερων από 50.000 θέσεων εργασίας και σημαντική ζημιά στο εμπορικό μας ισοζύγιο», δήλωσε ο Πρόντι.
«Αναρωτιέμαι αν τόσο δραστικές επιλογές και σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα είναι η καλύτερη απόφαση για την προστασία του μέλλοντος του πλανήτη μας», πρόσθεσε.
Ο Πρόντι βρίσκεται στην ίδια γραμμή με αρκετούς κεντροδεξιούς πολιτικούς, όπως ο υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης της Ιταλίας Αντόλφο Ούρσο, ο οποίος χαρακτήρισε την απόφαση των Βρυξελλών «κοντόφθαλμη» και «ιδεολογική».
«Ο πόλεμος της Ρωσίας θα έπρεπε να μας έχει διδάξει κάτι. Δεν μπορείς να εξαρτάσαι από τους άλλους: χθες από τις ρωσικές ορυκτές πηγές, σήμερα από την κινεζική πράσινη τεχνολογία», δήλωσε σε συνέντευξή του στη La Stampa.
«Είμαστε απολύτως πεπεισμένοι ότι πρέπει να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους και εντός του καθορισμένου χρονοδιαγράμματος, αλλά πρέπει να διαβαθμίσουμε καλύτερα τα στάδια και να είμαστε πιο ευέλικτοι στους τρόπους», πρόσθεσε.
Το διπλό ρεκόρ της Μελόνι
Τον Ιούνιο του 2022, η πρώην κυβέρνηση του τότε πρωθυπουργού Μάριο Ντράγκι τάχθηκε υπέρ μιας γενικής προσέγγισης που είχε εγκριθεί από το Συμβούλιο.
Κατά τη διάρκεια των τότε διαπραγματεύσεων του Συμβουλίου, η θέση της Ιταλίας ήταν «μάλλον απομονωμένη», αν και κατάφερε να «υπερασπιστεί» τα σημεία που υποστήριζε στις τριμερείς συζητήσεις με την Επιτροπή, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και να καταλήξει σε μια συμβιβαστική συμφωνία.
Στις 23 Νοεμβρίου, όταν η κυβέρνηση Μελόνι εκπροσώπησε την Ιταλία στις Βρυξέλλες, η COREPER έδωσε το πράσινο φως για τη συμφωνία, η οποία στη συνέχεια πέρασε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ο ευρωβουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος Μπράντο Μπενιφέι (PD/S&D) επεσήμανε ότι τα κεντροδεξιά κόμματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καταψήφισαν τον κανονισμό της ΕΕ, ενώ ο εκπρόσωπος της ιταλικής κυβέρνησης στη συνεδρίαση της COREPER δεν αντιτάχθηκε.
«Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια προσπάθεια πολιτικής εργαλειοποίησης μιας συζήτησης που είναι θεμελιώδους σημασίας για το μέλλον της ιταλικής και της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Χρειαζόμαστε μια παραδοχή ευθύνης από αυτούς που κυβερνούν τη χώρα αντί να κρύβονται πίσω από μια θέση που είναι προφανώς ασυνεπής και στερείται οράματος βιομηχανικής πολιτικής με στόχο το μέλλον», δήλωσε ο Μπενιφέι για την κυβέρνηση.
Ο νόμος που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρόκειται να επιστρέψει στο COREPER και στο Συμβούλιο για επίσημη έγκριση.