
Φαίνεται όμως πως ο γλυκός, κωμικός και φαινομενικά ακίνδυνος κλόουν
έχει γίνει το αντικείμενο μιας τόσο γενικά εξαπλωμένης φοβίας, που
γέννησε την ανάγκη για λογοτεχνικά έργα, αλλά απέκτησε και δικό της
όνομα: Coulrophobia, ή ελληνιστί κωλοβαθριστοφοβία, που σημαίνει “φοβία αυτού που περπατά πάνω σε ξυλοπόδαρα”.
Το φαινόμενο είναι αρκετά περίπλοκο για να μην είναι ενδιαφέρον. Ας το δούμε λίγο πιο αναλυτικά:
Σύντομη αναδρομή
Οι κλόουν έρχονται από πολύ παλιά, από τα αρχαία χρόνια. Γνωρίζουμε μάλιστα από επιγραφές και αγάλματα ότι μια φυλή πυγμαίων, γνωστών και ως Dangas, διασκέδαζαν τους φαραώ με κλόουν στην αρχαία Αίγυπτο, γύρω στο 2500 π.Χ., ενώ γελωτοποιοί της βασιλικής αυλής έδιναν παραστάσεις στην Κίνα από το 1800 π.Χ. περίπου. Και στην αρχαία Ελλάδα και στην αρχαία Ινδία οι γελωτοποιοί αφθονούσαν την ίδια περίπου περίοδο. Οι κλόουν όμως όπως τους ξέρουμε σήμερα, έχουν τις ρίζες τους στην commedia dell’ arte, η οποία εμφανίστηκε το 16° αιώνα ως μέρος της παράδοσης του καρναβαλιού. Στις παλαιότερες κωμωδίες ο κλόουν ονομαζόταν Αρλεκίνος. Από την αρχή της εμφάνισής του φορούσε σκισμένα ρούχα και μαύρη μάσκα, αλλά με τον καιρό ο Αρλεκίνος εξελίχθηκε σε κομψό γυναικοκατακτητή και ο ρόλος του κλόουν πέρασε στα χέρια του Πιερότου.

Ο πρώτος “επώνυμος” κλόουν ενσαρκώθηκε από τον Joseph Grimaldi, ο οποίος καθιέρωσε και το ολόλευκο μακιγιάζ στο πρόσωπο. Έγινε μάλιστα τόσο διάσημος, που ο λευκοπρόσωπος κλόουν του έγινε σήμα κατατεθέν και ονομάστηκε, προς τιμήν του, “Joey”.

Σύγχρονοι κλόουν
Αρχές του εικοστού αιώνα και η Βόρεια Αμερική βρίθει απλοϊκών τύπων. Γίνονται πολλά νούμερα στα τσίρκα της εποχής, πολλά από τα οποία παραμένουν κλασικά έως σήμερα. Ο κλόουν εδώ, πλην της αστείας του εμφάνισης, αποκτά και μια όψη παραμελημένη, μια όψη αστέγου, μελαγχολική και που επισύρει γέλιο και οίκτο ταυτόχρονα. Χαρακτηριστικότατο παράδειγμα ο Σαρλό του Charlie Chaplin στην ταινία The Tramp του 1914, ένα χαμίνι, ένας αλητάκος με τονισμένα χαρακτηριστικά και ένα άκρως κλοουνίστικο κοστούμι αλλά και φέρσιμο. Ο σύγχρονος κλόουν είναι ένας συμπαθής κακομοίρης, πάμπτωχος αλλά και σχετικά απατεωνίσκος, στα πλαίσια που του επιτρέπεται.



Μάλιστα “γέννησε” και μια φιλανθρωπική οργάνωση: το 1960 δημιουργείται το Clown Care, μια δράση κατά την οποία διάφοροι κλόουν επισκέπτονται παιδιά που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία με σκοπό την ηθική αναπτέρωση και διασκέδαση των μικρών αρρώστων. Ήταν δημοφιλής για αρκετά χρόνια, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’80, οπότε και σταμάτησε.

Ίσως ο μακροβιότερος κλόουν της αμερικανικής βιομηχανίας όμως να μην στοχεύει στην διασκέδαση των παιδιών, αλλά στην (κάκιστη) διατροφή τους: ποιος θα αρνηθεί ότι ο Ronald McDonald, που γεννήθηκε από την επιρροή του Bozo το 1963 και ενσαρκώθηκε από τον ίδιο ηθοποιό, τον Willard Scott, είναι ένας από τους κύριους λόγους της τεράστιας επιτυχίας της ομώνυμης αλυσίδας φαστ φουντ; Ο McDonald με την σειρά του “γέννησε” τη μόδα των κλόουν των παιδικών πάρτι, αλλά πυροδότησε και τη φαντασία των καλλιτεχνών, που με πρωτοστατούντα τον Stephen King, δημιούργησαν τον μύθο του σατανικού κλόουν. Ποιος ξεχνά τον Pennywise του It;

Το κοστούμι του κλόουν, τα υπερμεγέθη χαρακτηριστικά προσώπου, τα τεράστια άκρα του προορίζονται να βγάζουν γέλιο. Βγάζουν όμως; Όσο μπορούν να θεωρηθούν κωμικά, άλλο τόσο μπορούν να θεωρηθούν και τερατώδη, χαρακτηριστικά ενός παραμορφωμένου πλάσματος. Οι εκφράσεις υπερβολικής χαράς και ευτυχίας προσομοιάζουν με εκείνες του τρόμου ή της τρέλας. Μπορεί λοιπόν να απέχουν παρασάγγας από το ευχάριστο συναίσθημα που θέλουν να προκαλούν. Αντ’ αυτού, μπορεί να τρομοκρατήσουν τόσο βαθιά ένα παιδί, που να το στιγματίσουν με μια φοβία που θα το ακολουθήσει και στην ενήλικη ζωή του.
Στην Τεχνολογία, υπάρχει ο όρος Uncanny Valley, με μια ελληνική αντιστοιχία “Αφύσικο Πεδίο”. Ορίζει κυρίως την μεγάλη, ανθρωπομορφική ομοιότητα ενός αντικειμένου, όπως ενός ρομπότ ή ενός παιχνιδιού, σε σημείο που να γίνεται αποδέκτης συναισθηματικών αντιδράσεων. Τα μικρά παιδιά έχουν μεγάλη πιθανότητα αποδοχής ενός “μαγικού” αντικειμένου, και έτσι να του αποδίδουν ανθρώπινα χαρακτηριστικά και ιδιότητες, όπως π.χ. μπορεί ένα παιδί να επικοινωνεί με την κούκλα του. Ο κλόουν λοιπόν ανήκει σε αυτήν την ενδιάμεση γραμμή μεταξύ αληθινού ανθρώπου και αντικειμένου με ανθρωπόμορφα χαρακτηριστικά, και που σε συνδυασμό με την ακραία συμπεριφορά του μπορεί να δημιουργήσει βαθιά σύγχυση σε ένα παιδί.

Πηγή: