Η οικονομική κρίση μάς έστρεψε στη μεσογειακή διατροφή...

  • (Φωτ.: Χριστίνα Κωνσταντάκη)
Τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων επηρέασε τα
τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση, σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ). Η μείωση της αγοραστικής μας δύναμης, σε συνδυασμό με την παραμονή των τιμών ειδών διατροφής σε σταθερά επίπεδα, είχαν ως αποτέλεσμα να περιορίσουμε τις εξόδους μας για φαγητό, να κάνουμε συνεχή έρευνα αγοράς ώστε να βρούμε τα προϊόντα-στόχους μας σε χαμηλότερη τιμή, και να αγοράζουμε μόνο τα απαραίτητα και σε μικρότερες ποσότητες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν ένας στους τρεις (27,49%) δήλωσε στην έρευνα ότι η τρέχουσα οικονομική κατάσταση τον ανάγκασε να αλλάξει τις διατροφικές του συνήθειες, όταν το 2011 το αντίστοιχο ποσοστό έφτανε στο 19,91%.
Ωστόσο βγαίνει και κάτι ένα θετικό από αυτήν την εξέλιξη, αφού οι Έλληνες στράφηκαν περισσότερο στη μεσογειακή διατροφή, η οποία είναι αναγνωρισμένη παγκοσμίως ως η πιο ισορροπημένη και υγιεινή. Έτσι το ψωμί, τα λαχανικά και τα φρούτα έχουν μπει σχεδόν καθημερινά στο τραπέζι των καταναλωτών, σε αντίθεση με τα κρέατα –κυρίως τα κόκκινα–, τα ψάρια, τις τηγανητές πατάτες και τα αναψυκτικά που έχουν περιοριστεί.


Ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ Νίκος Τσεμπερλίδης και η γενική γραμματέας Ευαγγελία Κεκελέκη (φωτ.: Ρωμανός Κοντογιαννίδης)

Η έρευνα
Συνολικά 1.059 καταναλωτές διαφόρων ηλικιών και όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων από ολόκληρη τη χώρα συμμετείχαν στην έρευνα του ΚΕΠΚΑ, τα βασικότερα συμπεράσματα της οποίας είναι τα εξής:

  • Οι καταναλωτές τείνουν να βελτιώσουν τη συχνότητα λήψης γευμάτων. Ενώ το 2011 λάμβαναν περίπου κατά μέσο όρο 2,5 γεύματα την ημέρα, το 2016 η συχνότητα αγγίζει τα 3 γεύματα την ημέρα.
  • Σε σχέση με το 2011 αυξήθηκε κατά περίπου 15 ποσοστιαίες μονάδες (από το 25,28% στο 39,7%) το ποσοστό των καταναλωτών που δεν τρώνε κανένα γεύμα εκτός σπιτιού. Μειώθηκε από 37,6% σε 31% το ποσοστό που γευματίζει μόνο μία φορά την εβδομάδα εκτός σπιτιού, ενώ κατά τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες (από το 28,32% στο 24,2%) μειώθηκε το ποσοστό αυτών που γευματίζουν συχνά (2-4 φορές την εβδομάδα) εκτός σπιτιού.
  • Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση fast food, αυξήθηκαν από το 48,96% το 2011 στο 60,08% σήμερα αυτοί που δεν τρώνε από τα συγκεκριμένα καταστήματα.
  • Τα γλυκά, τα όσπρια, τα ζυμαρικά, το κοτόπουλο, τα αυγά και το γάλα πλέον καταναλώνονται ελάχιστες φορές την εβδομάδα, ενώ η κατανάλωση αρνιού και κατσικιού περιορίστηκε σε μία φορά το μήνα.
  • Η ακρίβεια (26,2%) είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές αναφορικά με τα τρόφιμα, και ακολουθεί η κακή ποιότητά τους σε ποσοστό 20,9%.
«Η οικονομική κρίση μείωσε την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, αλλά δεν βοήθησε στο να πέσουν οι τιμές των τροφίμων. Ωστόσο, οδήγησε στη βελτίωση των διατροφικών μας συνηθειών, με αποτέλεσμα να είμαστε πιο κοντά στη μεσογειακή διατροφή. Είναι σημαντικό, επίσης, ότι εντοπίζεται καταναλωτική φτώχεια σχεδόν σε έναν στους τρεις Έλληνες. Την τελευταία πενταετία έχουμε αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, δηλαδή αυτών που παράγουν τα σουπερμάρκετ», ανέφερε ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νίκος Τσεμπερλίδης.


Ρωμανός Κοντογιαννίδης  pontos-news