Μέσα σε μήνες, είπε στους επενδυτές ότι είχε σταματήσει να δέχεται το απαγορευμένο πετρέλαιο και είχε βρει άλλες πηγές.
Έτσι ξεκινά το κείμενο της εφημερίδας Washington Post, το οποίο είναι αποτέλεσμα έρευνας των δημοσιογράφων Evan Halper, Dalton Bennett και Jonathan O’Connell. Πηγές με τις οποίες μιλήσαμε εξέφρασαν υπόνοιες ότι το δημοσίευμα είναι κατευθυνόμενο από τους Τούρκους λόγω της ανάμειξης της τουρκικής εταιρείας Dortyol.
Οι τρεις δημοσιογράφοι σημειώνουν τα εξής:
Αλλά υπήρχε λόγος που το ρωσικό πετρέλαιο, τουλάχιστον στα χαρτιά, μπορούσε τόσο εύκολα να αφαιρεθεί από την αλυσίδα εφοδιασμού.
Τα προϊόντα πετρελαίου που προέρχονταν από τη Ρωσία συνέχισαν να ρέουν στο διυλιστήριο της Motor Oil Hellas στο Αιγαίο Πέλαγος στην Ελλάδα, σύμφωνα με μια έρευνα της Washington Post.
Απλώς έκαναν μια νέα διαδρομή, εκατοντάδες μίλια μακριά από την οδό ενέργειας μέσω μιας εγκατάστασης αποθήκευσης πετρελαίου στην Τουρκία, ένα ταξίδι που έκρυψε το αποτύπωμα της Ρωσίας καθώς η ιδιοκτησία των προϊόντων άλλαξε χέρια πολλές φορές πριν φτάσουν στην Ελλάδα.
Επιφανειακά, η προμήθεια μαζούτ του διυλιστηρίου από τον ναυτιλιακό τερματικό σταθμό Dortyol στην Τουρκία φαινόταν να επιβεβαιώνει τις δηλώσεις του Λευκού Οίκου και των Ευρωπαίων ηγετών ότι τα εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο λειτουργούσαν όπως είχε προγραμματιστεί, στερώντας τον Ρώσο Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν από κρίσιμα έσοδα για τη χρηματοδότηση της στρατιωτικής του εισβολής στην Ουκρανία.
Το γεγονός ότι αυτές οι αποστολές περιείχαν υλικό που προέρχεται από τη Ρωσία υπογραμμίζει το πορώδες των κυρώσεων και την αποτυχία επιθετικής επιβολής τους.
Οι ποσότητες μαζούτ που αποστέλλονται από το Dortyol στη Motor Oil Hellas και η βιομηχανική πρακτική της ανάμειξης προϊόντων διαφορετικής προέλευσης καθώς αποθηκεύονται, εξασφαλίζουν μεγάλη ποσότητα προϊόντων από τη Ρωσία στο μείγμα, σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου με βαθιά γνώση των ροών πετρελαίου. και τους κανόνες των κυρώσεων που εξέτασαν τα δεδομένα αποστολής και εμπορίου κατόπιν αιτήματος της Washington Post.
«Δεν βλέπω κανένα άλλο πιθανό συμπέρασμα από το ότι τα ρωσικά καύσιμα πηγαίνουν στην Motor Oil Hellas», δήλωσε ο Robert Auers, σχεδιαστής διυλιστηρίω και αναλυτής της αγοράς διυλισμένων καυσίμων στην ερευνητική εταιρεία RBN Energy, ο οποίος εξέτασε τα ευρήματα της αμερικανικής εφημερίδας.
Η Washington Post χρησιμοποίησε ναυτιλιακά και άλλα αρχεία για να παρακολουθεί τη ροή του μαζούτ, μια κατηγορία υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή προϊόντων που αγοράζει το Πεντάγωνο για πλοία και αεροπλάνα.
Το Project on Government Oversight, ένας μη κερδοσκοπικός όμιλος εποπτείας με έδρα την Ουάσιγκτον, έφερε στην επιφάνεια μερικά από αυτά τα αρχεία ναυτιλίας ενώ ετοίμαζε μια έκθεση με πληροφορίες από την Data Desk, μια εταιρεία συμβούλων που ερευνά εταιρείες ορυκτών καυσίμων.
Τα τελευταία δύο χρόνια, η Dortyol έλαβε 5,4 εκατομμύρια βαρέλια μαζούτ δια θαλάσσης, όλα εκτός -από 1,9 εκατομμύρια- από τη Ρωσία, σύμφωνα με τα ναυτιλιακά αρχεία και τα εμπορικά στοιχεία από τη Refinitiv, μια εταιρεία χρηματοοικονομικών δεδομένων που ειδικεύεται στις αγορές εμπορευμάτων.
Από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Φεβρουάριο, οι ρωσικές αποστολές στο Dortyol ανήλθαν συνολικά σε 2,7 εκατομμύρια βαρέλια, ή περισσότερο από το 69% του μαζούτ που αποστέλλεται δια θαλάσσης στο Dortyol κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Επίσης, από τον Φεβρουάριο, η εφημερίδα διαπίστωσε ότι η Dortyol έχει αποστείλει συνολικά 7 εκατομμύρια βαρέλια μαζούτ, εκ των οποίων τα 4,2 εκατομμύρια βαρέλια πήγαν στην Motor Oil Hellas. Αυτές οι αποστολές αντιπροσώπευαν τουλάχιστον το 56 τοις εκατό του συνόλου του μαζούτ που λάμβανε το ελληνικό διυλιστήριο με πλοίο.
Η ακριβής ποσότητα μαζούτ ρωσικής προέλευσης στα προϊόντα που αγοράζει το Πεντάγωνο δεν ήταν δυνατό να προσδιοριστεί. Αυτά τα προϊόντα εξευγενίζονται χρησιμοποιώντας πολλαπλά συστατικά που δεν μπορούν όλα να εντοπιστούν μέσω της παραγωγής.
Επίσης, δεν μπόρεσε να προσδιοριστεί εάν, σε κάποιο σημείο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, το μαζούτ από τη Ρωσία επισημάνθηκε εκ νέου ως προερχόμενο από άλλη χώρα. Τα έγγραφα που περιγράφουν την προέλευση μιας αποστολής πετρελαίου, γνωστά ως πιστοποιητικά προέλευσης, δεν αποτελούν δημόσια αρχεία.
Το Πεντάγωνο έχει υπογράψει νέα συμβόλαια αξίας σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με το ελληνικό διυλιστήριο από τότε που τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση των ΗΠΑ τον Μάρτιο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τα ομοσπονδιακά στοιχεία για τις (κρατικές) συμβάσεις.
Από τον Φεβρουάριο, περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια καυσίμων αεροσκαφών της Motor Oil Hellas έχουν επίσης πάει σε κυβερνητικούς και εταιρικούς αγοραστές στην Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Βρετανία, σύμφωνα με ναυτιλιακά αρχεία, γράφει η Ουάσιγκτον Πόστ.
- Η Motor Oil Hellas σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι:
- “Η εταιρεία «δεν αγοράζει, επεξεργάζεται ή εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο ή προϊόντα. Όλες οι εισαγωγές της είναι πιστοποιημένες μη εγκεκριμένης προέλευσης”.
- Η εφημερίδα αναφέρει ότι η Motor Oil δεν απάντησε σε συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τη φύση αυτής της πιστοποίησης ή εάν λαμβάνει μέτρα για να διασφαλίσει ότι είναι ακριβής.
Τουρκικοί κρατικοί αξιωματούχοι και εκπρόσωποι της Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίου, η οποία ανέλαβε την κυριότητα πολλών από τις αποστολές μαζούτ στο Dortyol, δεν απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την προέλευση του καυσίμου.
Αξιωματούχοι της Global Terminal Services, στην οποία ανήκουν οι εγκαταστάσεις του Dortyol, δήλωσαν σε ένα email ότι είναι απλώς ένας «μεσάζων» για την αποθήκευση προϊόντων και σε καμία περίπτωση δεν κατέχουν τα προϊόντα που αποθηκεύουν.
Είπαν στην Washington Post ότι δεν δέχονται αποστολές από πλοία υπό ρωσική σημαία και «συμμορφώνονται πλήρως με τους ισχύοντες τοπικούς και διεθνείς κανόνες και κανονισμούς», συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης μιας «στιβαρής διαδικασίας συμμόρφωσης» σχετικά με τα καθεστώτα κυρώσεων.