Της Χαράς Καλημέρη
Μπροστάρηδες
στο «κίνημα των MOOCs» -των Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων-
είναι οι Έλληνες. Περισσότερους από 23.000 φοιτητές αριθμεί το Κέντρο
Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων - Mathesis των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας στον ένα χρόνο λειτουργίας του, ενώ εκτιμάται ότι, μετά το πέρας των τρεχόντων μαθημάτων, ο αριθμός όσων θα έχουν λάβει βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης θα ανέλθει στις 12.000.
Η ανταπόκριση των Ελλήνων σε αυτή τη νέα τάση εκπαίδευσης είναι ιδιαίτερα υψηλή, επιβεβαιώνοντας τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας του Harvard σύμφωνα με τα οποία η χώρα μας, τηρουμένων των πληθυσμιακών αναλογιών, είναι πρώτη σε ό, τι αφορά τον αριθμό διαδικτυακών φοιτητών στα MOOCs (Massive Open Online Courses), ενώ κατέχει το υψηλότερο ποσοστό επιτυχούς ολοκλήρωσης μαθημάτων. «Υπάρχει μια Ελλάδα πιο εξωστρεφής που αναζητά την ποιότητα ενάντια στην εθνική μιζέρια», τονίζει στην «ΗτΣ» ο Στέφανος Τραχανάς, εμπνευστής και «ψυχή» του Κέντρου Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων ? Mathesis.
Και προσθέτει: «Αντίθετα με ό,τι πιστεύουν πολλοί, τα διαδικτυακά μαθήματα δεν πρόκειται να κάνουν την πανεπιστημιακή εκπαίδευση φθηνότερη -λιγότεροι διδάσκοντες, λιγότερες αίθουσες, κ.λπ.- εκτός για όσους έχουν αυτό ως επιδίωξή τους. Μπορούν όμως να την κάνουν ασύγκριτα πιο ποιοτική, πάλι για όσους το επιδιώξουν. Η δική μας επιλογή στο Mathesis είναι ελπίζουμε φανερή».
Το Mathesis ξεκίνησε τη λειτουργία του το Νοέμβριο του 2015, με δωρεά από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, προσφέροντας σε περίπου 11.000 φοιτητές δωρεάν
Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα Ιστορίας, Φυσικής και Φιλοσοφίας. Σήμερα, ο αριθμός των φοιτητών του έχει υπερδιπλασιαστεί, ενώ υπάρχουν σκέψεις να δημιουργηθεί ένας νέος κύκλος μαθημάτων για την ελληνική κληρονομιά που θα αφορούν, για παράδειγμα, την Αθηναϊκή Δημοκρατία και το αρχαίο ελληνικό θέατρο.
Ποιο είναι το «προφίλ» των Ελλήνων που παρακολουθούν τα Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα στο Mathesis; Η πλειονότητα (περί το 50%) είναι πολίτες με υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο (π.χ. γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί, αρχαιολόγοι), ενώ ένα ποσοστό της τάξεως 30%-35% είναι εκπαιδευτικοί δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Επίσης, το 10% είναι φοιτητές σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας ή του εξωτερικού, ενώ υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό μαθητών Λυκείου.
Όχι σε «αιχμάλωτους» φοιτητές
Στο Mathesis, οι διαλέξεις από έδρας αντικαθίστανται από τη διαδικτυακή εκδοχή τους.
Oπως μας εξηγεί ο κ. Τραχανάς, τα μαθήματα βιντεοσκοπούνται σε στούντιο σε μικρές παραγράφους, δηλαδή με τη λογική της διδασκαλίας μιας μικρής νοηματικής ενότητας, μέσης χρονικής διάρκειας 8 λεπτών, ώστε να είναι ευχάριστα στην παρακολούθηση και στην επανάληψη. «Στα αμφιθέατρα των πανεπιστημίων έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε την εικόνα των ‘αιχμάλωτων’ φοιτητών.
Στο Mathesis, ο χρόνος που αφιερώνουν οι φοιτητές στο μάθημα δεν είναι χρόνος παθητικής παρακολούθησης, αλλά ενεργητικής συμμετοχής», υπογραμμίζει ο κ. Τραχανάς.
Στο τέλος της διαδικτυακής διδασκαλίας, ο φοιτητής λαμβάνει από το σύστημα ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σχετικές με την ενότητα της διάλεξης που παρακολούθησε, τις οποίες καλείται να απαντήσει. Ο «ηλεκτρονικός δάσκαλος» είναι άμεσα στη διάθεση του φοιτητή, λέγοντάς του εάν οι απαντήσεις που έδωσε είναι σωστές ή λανθασμένες.
Στο τέλος της εβδομάδας υπάρχουν πιο πολύπλοκα τεστ, ενώ εάν οι φοιτητές επιθυμούν να λάβουν βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης μπορούν να συμμετάσχουν στις τελικές εξετάσεις του μαθήματος. Για την παρακολούθηση των μαθημάτων δεν απαιτείται τίποτε περισσότερο από μια στοιχειώδη οικειότητα με το διαδίκτυο και τη χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Η πλατφόρμα OpenEdX που χρησιμοποιεί το Mathesis είναι εύκολη στη χρήση, με μεγάλες εκπαιδευτικές δυνατότητες, ενώ αποτελεί την ελληνική εκδοχή της πλατφόρμας του edX -του φορέα που ίδρυσαν το Harvard και το MIT για τα διαδικτυακά μαθήματα που προσφέρουν σε συνεργασία με άλλα πανεπιστήμια. Στο Mathesis διδάσκουν καθηγητές από διάφορα πανεπιστήμια της χώρας.
Στον τρέχοντα κύκλο μαθημάτων, η Μαρία Ευθυμίου, καθηγήτρια Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών διδάσκει Παγκόσμια Ιστορία, ο Βασίλης Κάλφας, καθηγητής Φιλοσοφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης διδάσκει Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία, ενώ ο Στέφανος Τραχανάς διδάσκει Κβαντική Φυσική.
Πρώτοι οι Έλληνες στα Διαδικτυακά Μαθήματα
Πρώτη στον αριθμό διαδικτυακών φοιτητών στα MOOCs του Χάρβαρντ είναι η Ελλάδα, με κριτήριο τον αριθμό εγγραφέντων φοιτητών ανά εκατομμύριο κατοίκων της χώρας προέλευσης. «Ρεκόρ» έχει καταγράψει ο 40χρονος Δημήτρης Αλεξόπουλος ο οποίος έχει παρακολουθήσει πάνω από 300 (!) διαδικτυακά μαθήματα.
Έχοντας πρώτες σπουδές στο μάρκετινγκ και την επικοινωνία, ο κ. Αλεξόπουλος έχει πιστοποιημένα, ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα από 52 πανεπιστήμια και 11 διεθνείς οργανισμούς για θέματα που αφορούν από την ιστορία και τον πολιτισμό της Παλαιστίνης μέχρι την ανίχνευση ναρκών.
Σύμφωνα με μελέτη του Χάρβαρντ του 2016, η αναλογία εγγραφέντων φοιτητών ανά εκατομμύριο κατοίκων στα MOOCs του πανεπιστημίου είναι 3.875 για την Ελλάδα τοποθετώντας την στην πρώτη θέση, μπροστά από τις ΗΠΑ όπου η αντίστοιχη αναλογία είναι 3.868. Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, ακολουθεί με μεγάλη απόσταση η Ισπανία με αναλογία 1.414 φοιτητές ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Σε απόλυτους αριθμούς τα MOOCs του Χάρβαρντ παρακολούθησαν τα προηγούμενα εξάμηνα 4.580 Ελληνες. Στην πρώτη θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ με 240.000 φοιτητές, ενώ ακολουθούν η Ινδία με 54.000 φοιτητές και ο Καναδάς με 22.000 φοιτητές.
Στην Ευρώπη, πρώτη είναι η Ισπανία με 10.600 φοιτητές και ακολουθεί η Βρετανία με 8.000 φοιτητές.
Παράλληλα, η χώρα μας είναι πρώτη σε ό,τι αφορά το ποσοστό των φοιτητών που ολοκληρώνουν επιτυχώς τα μαθήματα.
Το ποσοστό αυτό είναι 13,6% έναντι 4,3% που είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος. Ακολουθούν στη δεύτερη θέση η Ισπανία με μέσο όρο αποφοίτησης 12,72% και στην τρίτη θέση η Γερμανία με 12,68%.
Υψηλά ποσοστά αποφοίτησης έχουν επίσης οι φοιτητές από τη Σλοβακία, την Τσεχία, την Αργεντινή, την Κολομβία, το Ουζμπεκιστάν.
imerisia.gr
Αν βρήκατε το θέμα ενδιαφέρον , κοινοποιείστε το, διαδώστε το...