Η Γερμανία βρίσκεται μπροστά στο φάσμα μίας τρομερά ανησυχητικής οικονομικής καθοδικής πορείας που φαίνεται να βαθαίνει συνεχώς.
Ο πρόεδρος του ινστιτούτου Ifo, Clemens Fuest,
κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για μια «δραματική» επιδείνωση της
Η μελέτη δείχνει ότι από το 2015 έως σήμερα η κρατική κατανάλωση έχει αυξηθεί πάνω από 25%, τη στιγμή που οι επιχειρηματικές επενδύσεις έχουν περιοριστεί στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν από μία δεκαετία.
Το χάσμα αυτό καταγράφει μια δομική μεταβολή που, σύμφωνα με τον Fuest, στερεί από την οικονομία το καύσιμο της ανάπτυξης.

Αποδυνάμωση της αγοράς και στασιμότητα στο βιοτικό επίπεδο
Η
πτώση των επενδύσεων οδηγεί σε χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, μείωση
της παραγωγικότητας και μικρότερα φορολογικά έσοδα. Αντίστοιχα,
περιορίζονται οι δυνατότητες του κράτους να χρηματοδοτήσει δημόσιες
υπηρεσίες και κοινωνικές παροχές.
«Η Γερμανία βρίσκεται σε οικονομική υποχώρηση εδώ και χρόνια.
Η κατάσταση έχει γίνει δραματική», προειδοποιεί ο Fuest.
Επισημαίνει
ότι η στασιμότητα του βιοτικού επιπέδου, σε συνδυασμό με τη διεύρυνση
των κοινωνικών ανισοτήτων, απειλεί με βαθύτερες κοινωνικές εντάσεις.
Μεγάλη μερίδα των πολιτών νιώθει ότι χάνει έδαφος, ενώ άλλοι ευημερούν, δημιουργώντας έναν επικίνδυνο κοινωνικό διχασμό.
Ο
Fuest μίλησε ακόμη για τον κίνδυνο εμφάνισης «ιταλικών συνθηκών» στη
Γερμανία, με αναφορά στις χρόνιες παθογένειες της Ιταλίας: χαμηλή
παραγωγικότητα, διογκωμένη γραφειοκρατία και παρατεταμένη στασιμότητα.
Κρατικές δαπάνες % ΑΕΠ
Πίεση στην κυβέρνηση για βαθιές μεταρρυθμίσεις για να απελευθερωθούν 146 δισ. ευρώ ετησίως
Το
Ifo καλεί την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να καταρτίσει άμεσα ένα ευρύ
μεταρρυθμιστικό πακέτο που θα ξεπερνά ξεκάθαρα τα όρια της τρέχουσας
κυβερνητικής συμφωνίας.
Η πρόταση του Fuest περιλαμβάνει χρονοδιάγραμμα με οριστική κατάθεση του σχεδίου έως την άνοιξη του 2026.
Κεντρικές προτάσεις:
• Τερματισμός της παροχής «Mütterrente» (σύνταξη μητρότητας), για την αποφυγή περαιτέρω αύξησης του κόστους του ασφαλιστικού συστήματος.
• Εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις στη γραφειοκρατία και απλοποίηση των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων.
• Μείωση των πολλαπλών απαιτήσεων τεκμηρίωσης για εκπομπές CO₂, ιχνηλασιμότητα εφοδιαστικής αλυσίδας και συμμόρφωση με τον κατώτατο μισθό.
Το
ινστιτούτο εκτιμά ότι η κατάργηση αυτών των γραφειοκρατικών βαρών
μπορεί να απελευθερώσει έως και 146 δισ. ευρώ ετησίως σε πρόσθετη
οικονομική δραστηριότητα.
Ματώνει η αυτοκινητοβιομηχανία - Χάνονται 200.000 θέσεις εργασίας
Την
ίδια στιγμή περίπου 200.000 θέσεις εργασίας κινδυνεύουν να χαθούν στη
γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, με φόντο τα αδύναμα οικονομικά
αποτελέσματα μεγάλων κατασκευαστών όπως η Mercedes-Benz και η Volkswagen, γράφει η εφημερίδα Bild.
Η κύρια αιτία αυτής της αρνητικής εξέλιξης, σύμφωνα με τον ειδικό στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, Ferdinand Dudenhoffer είναι οι μεγάλες αποζημιώσεις προς τους εργαζομένους που αποχωρούν, οι οποίες επιβαρύνουν τα οικονομικά των εταιρειών.
Αν
και οι μονάδες βάσης της Volkswagen και η θυγατρική της Škoda δείχνουν
σταθερότητα, η γενική οικονομική κατάσταση καθιστά την παραγωγή στη
Γερμανία ασύμφορη.
Ανταγωνιστές όπως η Κίνα και χώρες της ΕΕ,
όπως η Ουγγαρία, προσελκύουν εταιρείες με χαμηλότερο κόστος εργασίας
και ενέργειας, ενώ ακόμη και στις ΗΠΑ το ωρομίσθιο είναι χαμηλότερο.
Ο
Dudenhoffer προειδοποιεί ότι αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, η Γερμανία
ενδέχεται να χάσει περίπου 200.000 θέσεις εργασίας στον τομέα της
αυτοκινητοβιομηχανίας και της μηχανικής τα επόμενα 10 χρόνια.
Παράλληλα,
ο Stefan Bratzel ειδικός στο Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινήτων στο
Bergish-Gladbach, τόνισε ότι οι δασμοί των ΗΠΑ καθιστούν τις γερμανικές
εξαγωγές ασύμφορες, ενώ το υψηλό κόστος παραγωγής στη Γερμανία δυσχεραίνει την ανταγωνιστικότητα των αυτοκινήτων της χώρας στην παγκόσμια αγορά.
Στις
30 Οκτωβρίου, η Volkswagen ανακοίνωσε καθαρή ζημία 1,072
δισεκατομμυρίων ευρώ για το τρίτο τρίμηνο του 2025, ενώ το κέρδος της
για το 2025 μειώθηκε κατά περισσότερο από 60% σε σύγκριση με πέρυσι.
Η Porsche, παραγωγός πολυτελών σπορ αυτοκινήτων, είδε το κέρδος της να μειώνεται κατά 95,9% στο ίδιο διάστημα.
Αυτή
η κατάσταση προειδοποιεί για σοβαρές συνέπειες στην απασχόληση και την
ανταγωνιστικότητα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια κρίσιμη οικονομική πρόκληση.