Tεράστια διαταραχή πλήττει την ναυσιπλοΐα στον Περσικό Κόλπο λόγω των ραγδαίων γεωπολιτικών εξελίξεων, σύμφωνα με το Bloomberg.
Περισσότερα από 900 σκάφη έχασαν το σήμα ναυσιπλοΐας τους, ιδιαίτερα στην περιοχή του Πορθμού του Ορμούζ και του Περσικού Κόλπου.
Η βλάβη προκάλεσε σοβαρές δυσκολίες στην πλοήγηση αλιευτικών σκαφών, φορτηγών και δεξαμενόπλοιων, αναγκάζοντας τα πληρώματά τους να βασίζονται σε παραδοσιακά όργανα, όπως το ραντάρ και η πυξίδα, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο συγκρούσεων.
Το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών (JMIC) κατέγραψε «ακραία παρεμβολή» σημάτων κοντά στο λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς του Ιράν. Μέχρι στιγμής, όμως, οι ειδικοί του κέντρου δεν έχουν διαπιστώσει προετοιμασίες για αποκλεισμό του Στενού του Ορμούζ.

Χάος με 900 σκάφη...
Τα σήματα πλοήγησης περισσότερων από 900 σκαφών στα Στενά του Ορμούζ και στον Περσικό Κόλπο παρουσίασαν σοβαρές δυσλειτουργίες το Σαββατοκύριακο,
προκαλώντας σύγχυση σε μία από τις πιο νευραλγικά σημεία της παγκόσμιας
ναυτιλίας, τη στιγμή που κλιμακώνονται οι συγκρούσεις ανάμεσα σε Ιράν και Ισραήλ.
Στοιχεία από το Starboard Maritime Intelligence και το Bloomberg αποκαλύπτουν ότι πολλά σκάφη ακολουθούσαν αλλόκοτες πορείες — κάνοντας ζιγκ-ζαγκ, διασχίζοντας το νερό σε τέλειες ευθείες ή ακόμα και εμφανιζόμενα πάνω σε στεριά.
Οι δυσλειτουργίες, οι οποίες επηρεάζουν από πετρελαιοφόρα και φορτηγά μέχρι ρυμουλκά και αλιευτικά, από την Παρασκευή, αυξάνουν την εξάρτηση των πληρωμάτων από το ραντάρ, την πυξίδα και την οπτική παρατήρηση, γεγονός που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο συγκρούσεων.
Το Ιράν και οι πληρεξούσιοί του συγκεντρώνουν δυνάμεις γύρω από βασικά ναυτιλιακά περάσματα.
Το Κοινό Κέντρο Θαλάσσιας Πληροφόρησης (JMIC), μία διεθνής ομάδα εργασίας που παρακολουθεί την περιοχή, προειδοποίησε την Κυριακή ότι παρατηρούνται «ακραίες παρεμβολές» σε σήματα κοντά στο ιρανικό λιμάνι
Μπαντάρ Αμπάς. Μέχρι στιγμής, όμως, το JMIC δηλώνει ότι δεν υπάρχουν
ενδείξεις ότι το Ιράν σχεδιάζει αποκλεισμό του Στενού του Ορμούζ — του
περάσματος από το οποίο διακινείται πάνω από το ένα τέταρτο του
παγκόσμιου πετρελαίου.
«Δεν είναι ένα μέρος, ούτε μία συγκυρία, όπου θέλεις τα συστήματα πλοήγησης σου να μην μπορούν να σε προσανατολίσουν ακριβώς», δήλωσε ο Mark Douglas, αναλυτής του Starboard.
«Ενώ το κλείσιμο του Ορμούζ μοιάζει απίθανο, τέτοιου είδους παρεμβολές δημιουργούν αβεβαιότητα σε όποιον δραστηριοποιείται στην περιοχή.»
Έκαναν... ζιγκ ζαγκ
Το Front Tyne (με λευκό) και το Elandra Willow (με μπλε) διέσχιζαν το Στενό του Ορμούζ, όταν τα σήματά τους άρχισαν να δείχνουν αινιγματικά ταξίδια κοντά στο Μπαντάρ Αμπάς του Ιράν.
Την
Κυριακή, το Front Tyne — ένα πολύ μεγάλο πετρελαιοφόρο που
διαχειρίζεται η Frontline Ltd. — εισήλθε στο Στενό του Ορμούζ. Λίγο
αργότερα, το σήμα του το εμφάνιζε να κατευθύνεται βόρεια προς το Μπαντάρ
Αμπάς, μετά να κάνει ζιγκ-ζαγκ νότια στον κόλπο, να αιωρείται πάνω από
τη στεριά και τελικά να κατευθύνεται προς τη Σαουδική Αραβία.
Το Elandra Willow,
ένα δεξαμενόπλοιο μεσαίου μεγέθους που ανήκει στον όμιλο Vitol,
παρουσίαζε επίσης ακανόνιστες κινήσεις — κοντά στην είσοδο του Μπαντάρ
Αμπάς — κατά το ταξίδι εξόδου του από τον κόλπο.
To Pegasus, ένα Suezmax που διαχειρίζεται η Pantheon Tankers Management, εμφάνιζε τοποθεσίες πάνω σε ιρανικό έδαφος το πρωί της Δευτέρας 16/6.
Η Frontline, η Vitol και η Pantheon δεν ανταποκρίθηκαν αμέσως σε αιτήματα του Bloomberg για σχολιασμό.
Το
Στενό του Ορμούζ αποτελεί το πέρασμα προς τον Περσικό Κόλπο, όπου
μεγάλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες — ανάμεσά τους η Σαουδική Αραβία, το
Κατάρ, το Κουβέιτ και το Ιράν — φορτώνουν αργό σε δεξαμενόπλοια και το
αποστέλλουν στους τελικούς αγοραστές τους. Μετά το ξεκίνημα των
αεροπορικών πληγμάτων κατά του Ιράν την περασμένη εβδομάδα, οι ανησυχίες
ότι το Ιράν μπορεί να μπλοκάρει το πέρασμα αυξήθηκαν.
Ορισμένοι πλοιοκτήτες αποφάσισαν να αναστείλουν τα ταξίδια τους στον Περσικό Κόλπο, σύμφωνα με traders.
Τα προθεσμιακά συμβόλαια ναυλώσεων (freight futures)
για το ταξίδι αναφοράς Μέσης Ανατολής-Ασίας του Ιουλίου — δηλαδή το
κόστος μεταφοράς του πετρελαίου σε αυτήν τη διαδρομή — αυξήθηκαν κατά
σχεδόν 12% την Παρασκευή.
Οι αναλυτές διατηρούν αμφιβολίες ως προς το
αν το Ιράν τελικά κλείσει το Ορμούζ, δεδομένου ότι εξαρτάται σε μεγάλο
βαθμό από τα έσοδα του πετρελαίου, ιδιαίτερα από την Κίνα. Ο αποκλεισμός
των εξαγωγών άλλων παραγωγών μπορεί επίσης να προκαλέσει αντιδράσεις
από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους.
«Είναι πιο πιθανό το Ιράν να προσανατολιστεί σε τέτοιου είδους διαταραχές», δήλωσε ο Anoop Singh,
παγκόσμιος επικεφαλής ναυτιλιακής έρευνας στην Oil Brokerage Ltd. «Ο
Ορμούζ αποτελεί το τελικό διαπραγματευτικό του χαρτί. Χαρτί το οποίο
μπορεί να χρησιμοποιήσει αν τα πράγματα χειροτερέψουν», ανέφερε σε
σημείωμά του την Κυριακή 15/6.
www.bankingnews.gr